marți, 11 septembrie 2012

Semnalele conducatorului auto


SEMNALELE SONORE se folosesc:

1-de la cel putin 25 m fata de cel caruia i se adreseaza

2-ori de cate ori este nevoie pentru a evita un pericol imediat.

SEMNALELE LUMINOASE

A.Lumina de pozitie- se foloseste in Stationare pe drumul public atunci cand vizibilitatea este sub 50 metri
B.Lumina de intalnire si de drum-se foloseste in mers,in localitati si in afara lor,de seara pana dimineata,functie de gradul de iluminare a drumului public.
C.Semnalizarea galbena intermitenta-se foloseste pentru a semnaliza intentia de a schimba directia de mers,de a depasi,de a opri,de a pleca de pe loc.
D.Lumina de avarie -se foloseste in urmatoarele cazuri
1-la imobilizarea involuntara pe partea carosabila(masina a ramas in pana)
2-cand autovehicolul insusi se deplaseaza cu viteza redusa,din cauze obiective
3-la remorcare
4-in mod succesiv,la blocarea sensului de mers

Folosesc lumina de INTALNIRE(faza scurta) si pe timp de zi,urmatoarele categorii de vehicole:
1-Motocicletele si mopedele
2-Cele care transporta marfuri periculoase,grupuri organizate de persoane,cele care tracteaza alTe vehicole.
3-Conducatorii auto atunci cand circula pe drum Europea,drum Expres,Autostrada.

Autovehicole cu regim prioritar

Sunt cele care sunt in misiune sau se deplaseaza la interventii si au in functiune semnale luminoase si sonore(girofar si sirena).
Au urmatoarele facilitati
-sunt exceptate de la respectarea majoritatii regulilor de circulatie
-in intersectii au prioritate de trecere
-in cazul implicarii intr-un accident rutier,isi pot continua deplasarea cu conditia ca,dupa incheierea misiunii ,sa se prezinte la locul accidentului.

Cele cu girofar ROSU:Politia si Pompierii
Obligatii:la apropierea acestora oprim de indata pe partea dreapta.













Cele cu girofar ALBASTRU:
Ambulanta,Jandarmeria,MAN,MAI,DNA,Protectia Civila,SRI,SPP,Ministerul Justitiei.
Obligatii:reducem viteza si circulam cat mai pe partea dreapta.












Observatie:Autovehiculele cu girofar GALBEN(cele care transporta marfuri periculoase,fac interventii la drumul public) nu sunt prioritare.In aproperea acestora trebuie sa circulam cu atentie.

Trebuie sa OPRIM la semnalul urmatoarelor categorii de persoane:
1.Politistilor de frontiera
2.Agentilor de cale ferata(la calea ferata industriala)
3.Lucratorilor de la drumuri
4.Conducatorilor coloanelor militare
5.Patrulelor scolare
6.Semnalul nevazatorilor(bastonul alb intins orizontal).



Semnalele politistului rutier




Atentie oprire
Inseamna oprire pentru toate vehiculele indiferent de directia de mers a acestora precum si pentru pietonii care intentioneaza sa se angajeze in depasire.








Oprire

Bratele coborate pe langa corp inseamna tot oprire,urmand ca politistul sa dea urmatorul semnal.









Oprire
Semnifica oprire pentru toate vehiculele care circula din directia intersectata de brat(care vin din spatele politistului)










Oprire
Inseamna oprire pentru toate vehiculele care circula din fata si din spate.










Oprire
Semnifica oprire pentru toate vehiculele care circula din directia intersectata de brat(din fata politistului).
Pe timp de noapte,balansarea in plan vertical a bastonului reflectorizant inseamna tot Oprire.






Mariti viteza
Rotirea vioaie a bratului politistului semnifica grabirea traversarii pentru pietoni si sporirea vitezei pentru vehicule.








Reduceti viteza
Balansarea pe verticala a bratului politistului inseamna reducerea vitezei.












Oprire
Cand un politist care circula pe motocicleta ridica bratul vertical toti participantii la trafic sunt obligati sa opreasca.








Observatie:Semnalele politistului in intersectie(oprire,depasire,avansare)se respecta cu precadere,indiferent de semnalizarea rutiera aflata in acel moment in intersectie.

joi, 9 august 2012

Mijloace de Semnalizare Rutiera-Indicatoare

1.Indicatoare rutiere
Sunt amplasate de o parte si de alta a partii carosabile pe suporti verticali.
Clasificare:
A.Indicatoare de avertizare
B.Indicatoare de reglementare- de prioritate
                                          -de interzicere si restrictie
                                           -de obligativitate
C.Indicatoare de informare

Ele se constituie intr-un ansamblu omogen,standardizat,au diferite forme,pe fond alb reflectorizant pentru a putea fi observate si pe timp de noapte.Indicatoarele temporare au aceeasi forma si semnificatie ca si indicatoarele permanente dar au fondul galben.
la orice indicator trebuie sa stim urmatoarele:
-denumirea exacta
-zona lui de actiune
-obligatiile care ne revin

A.Indicatoare de avertizare
-Ne avertizeaza ca urmeaza un loc periculos,sunt amplasate inaintea acestuia la o distanta de 50 m in localitate si 200-250 m in afara localitatii.Obligatia conducatorului auto este de a reduce viteza!
Exemple











        

























































































Intentia prezentarii este sa va oferim cateva exemple ,celelalte indicatoare  pot fi consultate in anexa la codul rutier.

B.INDICATOARE DE PRIORITATE






























C.INDICATOARE DE INTERZICERE SAU RESTRICTIEInterzic sau restrictioneaza accesul anumitor categorii de vehicole pe portiunea de drum unde sunt instalate.






 D.INDICATOARE DE OBLIGATIVITATE
Creaza obligatii pentru anumite categorii de vehicole  sau indica directia obligatorie de urmat.Sunt rotunde,fond albastru iar in mijloc au o poza(pictograma) care arata categoria de vehicole la care se refera obligatia sau direcia abligatorie de urmat.



    E.INDICATOARE DE INFORMARE SI ORIENTARE    
                             
Am dat doar cateva exemple de indicatoare din fiecare categorie.La curs elevii vor primi toate informatiile cu privire la rolul acestora in traficul rutier.















   
  
                   




Curs de Legislatie Rutiera

Prezentul curs isi propune sa va ofere informatiile necesare si suficiente pentru a promova cu succes examenul teoretic la sala.Este structurat pe mai multe lectii,intr-o ordine logica,pentru a oferi cursantilor o imagine completa asupra regulilor de circulatie si comportamentului unui conducator auto in trafic.Cursul are la baza documentele legale in vigoare,adica OUG 195/2002,modificata si actualizata cu OUG69/26.08.2007 si Regulamentul de aplicare a codului rutier.

1.RETEAUA RUTIERA 
Drumul public-definitie:Orice cale de comunicare terestra,deschisa circulatiei publice,marcata si semnalizata corespunzator si administrata de catre o autoritate competenta.
Elementele drumului public




Clasificarea drumului public
A.Functie de gradul de modernizare:
-drum european(traverseaza cel putin o frontiera de stat)
-drum national(leaga intre ele orasele resedinta de judet)




-drum judetean(leaga intre ele localitatile dintr-un judet)




-drum comunal(leaga intre ele localitatile dintr-o comuna)


-drumul din localitate

B.Pozitionarea in plan vertical si orizontal



























AUTOSTRADA
Este un drum de viteza,special construit pentru autovehicule care prin constructie se pot deplasa cu cel putin 50km/h.

Caracteristici:
-cele doua sensuri de circulatie sunt separate vizibil(parapet,gard viu,zona interzisa) si nu se poate trece de pe un sens pe celalalt.
-nu se intersecteaza la nivel cu un alt drum sau cu o cale ferata.
-intrarile si iesirile se fac pe partea dreapta,in sensul de mers.
-nu deserveste proprietati alaturare.
Pe autostrada se interzice:
1-accesul pietonilor
2-invatatrea conducerii
3-mitinguri,demonstratii,caravane publicitare,cortegii funerare,competitii sportive
4-efectuarea de teste la autovehicole sau sasie in vederea omologarii.
5-oprirea,stationarea,circulatia pe banda de urgenta.
6-oprirea,stationarea,intoarcerea,mersul inapoi pe partea carosabila.
7-se interzice intrarea remorcat.In cazul imobilizarii involuntare,iesirea se face obligatoriu pe prrima iesire la dreapta.




























duminică, 18 martie 2012

Masuri de prim ajutor

Materialul de fata isi propune sa va dea raspunsurile la posibilele intrebari de prim ajutor,intrebari pe care le gasiti in orice chestionar de legislatie rutiera,atat la examenul cu Politia cat si la examenul de iesire din scoala.Modulul de prim ajutor poate fi consultat in timpul orelor de legislatie rutiera si se afla instalat pe fiecare calculator,impreuna cu celelalte module care asigura suportul teoretic pentru curs.
Succes !

1.Dezinfectia plagilor cauzate de accident se face cu iod , apa oxigenata sau alcool sanitar.
2.La tratamentul cu medicamente,trebuie sa ne asiguram ca administrarea lor nu afecteaza capacitatea de conducere a autovehicolului.
3.Bandajul de tifon aplicat pe o rana deschisa are proprietatea de a previne infectia ranii.
4.Substantele antiseptice se folosesc la dezinfectia ranii.
5.Hemoragiile la cap si trunchi se opresc cu ajutorul pansamentului compresiv iar cele la membre prin aplicarea garoului.
6.La hemoragiile arteriale,garoul se aplica deasupra ranii iar la cele venoase garoul se aplica sub rana.
7.Durata maxima a aplicarii garoului este de 2 ore,pentru a nu afecta tesuturile.
8.Pe biletul atasat garoului se trece ora si minutul aplicarii acestuia.
9.Gravitatea unei hemoragii se apreciaza dupa cantitatea (viteza)sangelui pierdut.
10.Cand victima unui accident rutier a pierdut mult sange,aceasta se aseaza culcata pe spate,cu planul picioarelor mai sus decat planul capului.
11.Cand intr-un accident rutier sunt mai multe victime,primul ajutor se acorda victimei care este cel mai grav ranita.
12.Inainte de a transporta o victima la spital,victima a unui accident rutier,avem in vedere sa-i asiguram functionarea functiilor respiratorii si circulatorii.
13.Pentru evitarea complicatiilor in cazul unei fracturi,aceasta trebuie imobilizata cu atele.
14.Atelele trebuie sa fie usoare,rigide si suficient de lungi pentru a cuprinde fractura si partile adiacente.
15..Un ranit cu rani la coloana,este recomandat sa nu fie miscat pana la sosirea Ambulantei.
16.Pana la transportul la spital,victima trebuie asezata intr-o pazitie care sa-i asigure o buna respiratie.
17.Transportul persoanelor cu hemoragii externe se face imediat dupa oprirea hemoragiei.
18.Pentru tratarea de urgenta a unor plagi ,se impune:curatarea,dezinfectarea,pansarea.
19.Persoanele ranite intr-un autovehicol sunt scoase prin ridicare.
20.Simptomul stopului cardiac este lipsa pulsului.
21.La persoanele accidentate,stopul respirator poate fi determinat de astuparea cailor respiratorii.
22.Caile respiratorii pot fi astupate datorita prezentei unor corpuri straine.
23.Victima aflata in stare de inconstienta in urma unui accident de circulatie,se aseaza pe spate cu capul inclinat intr-o parte.
24..Masajul cardiac la o persoana careia i s-au oprit bataile inimii se face prin apasarea ritmica a toracelui victimei,in zona inimii.
25.Cand gura victimei unui accident rutier ramane inclestata,respiratia se poate face prin narile victimei.
26.Verificarea daca victima unui accident are respiratia oprita sau respira foarte greu se face cu o oglinda tinuta deasupra buzelor victimei.
27.In cazul fracturilor de coloana vertebrala,victima va fi transportata imobilizata pe spate,fara a fi zdruncinata,pe o platforma orizontala rigida,mentinand in acelasi plan capul,gatul,trunchiul.
28.Victimele cu arsuri multiple se transporta de urgenta la spital.


miercuri, 8 februarie 2012

Chestionare mecanica


1.
Care poate fi motivul încalzirii excesive a motorului?
a) blocarea termostatului în pozitia închis
b) ruperea curelei de antrenare a ventilatorului sau pompei de apa;

c) blocarea termostatului în pozitia deschis


2. Care motiv determina consum marit de carburant?
a) dereglarea carburatiei sau a sistemului de injectie a carburantului
b) conducerea ecologica;
c) folosirea unui carburant ecologic

3. Uleiul din motor are rolul:
a) de a unge piesele în miscare ale acestuia, prin formarea unei pelicule de lubrifiant pe suprafata acestora
b) de a proteja motorul de rugina;
c) de a asigura montarea usoara a motorului

4. Uleiul de motor este caracterizat prin:
a) culoare
b) temperatura;
c) vâscozitate si onctuozitate

5. Emisia de fum albastru a autovehiculelor se datoreaza:
a) consumului exagerat de ulei, datorita uzurii motorului
b) amestecului carburant prea bogat
c) patrunderii carburantului în baia de ulei

6. Emisia de fum negru a autovehiculelor se datoreaza:
a) consumului exagerat de ulei, datorita uzurii motorului
b) amestecului carburant prea bogat
c) patrunderii carburantului în baia de ulei

7. Calamina depusa pe electrozii bujiilor indica:
a) consumului exagerat de ulei, datorita uzurii motorului
b) amestecului carburant prea bogat
c) patrunderii carburantului în baia de ulei

8. Cresterea nivelului uleiului din baia de ulei a motorului se datoreaza:
a) defectarii pompei de ulei
b) defectarii pompei de apa
c) patrunderii carburantului sau a lichidului de racire în baia de ulei

9. Când trebuie schimbat lichidul antigel?
a) în fiecare an
b) o data la trei ani
c) niciodata;

10. Ce se urmareste la lucrul cu solutia antigel?
a) evitarea diluarii acesteia cu apa;
b) evitarea agitarii acesteia, pentru ca poate exploda
c) evitarea contactului cu aceasta pentru ca este toxica;

11. Ce defectiune poate determina aprinderea lampii martor a nivelului încarcarii acumulatorului de pe tabloul de bord?
a) defectarea pompei de ulei
b) defectarea pompei de apa;
c) ruperea curelei de actionare a alternatorului

12. Blocarea termostatului în pozitia deschis conduce la:
a) fierberea lichidului de racire
b) pierderea lichidului de racire
c) consum marit de combustibil, deoarece motorul nu atinge temperatura normala de functionare

13. Care este temperatura de regim normala a lichidului de racire?
a) 60-70 grade Celsius
b) 90-95 grade Celsius
c) 110-120 grade Celsius

14. Defectiunea cea mai frecventa a sistemului de racire cu lichid este:
a) ruperea ventilatorului
b) ruperea sau tensionarea necorespunzatoare a curelei de actionare a ventilatorului sau pompei de apa
c) defectarea radiatorului

15. Ventilatorul instalatiei de racire cu lichid poate fi actionat:
a) mecanic, prin curea, de catre motor
b) electric, prin termocontact si motor electric

c) hidraulic

16. Sistemul de ungere poate fi întretinut prin:
a) schimbarea periodica a uleiului
b) verificarea si completarea nivelului uleiului

c) spalarea radiatorului

17. Bateria de acumulatoare este descarcata daca:
a) la aprinderea farurilor, lumina acestora slabeste progresiv
b) la actionarea claxonului, acesta emite un sunet slab sau nu functioneaza

c) este mai usoara ca de obicei

18. Carui fenomen se datoreaza functionarea în continuare a motorului dupa întreruperea contactului?
a) autoaprinderii
b) calarii
c) griparii

19. Autoaprinderea, în cazul motoarelor care functioneaza cu benzina, se poate datora:
a) reglarii gresite a aprinderii
b) utilizarii unui carburant cu cifra octanica inferioara celei recomandate

c) utilizarii unui carburant cu cifra octanica superioara celei recomandate

20. Benzinelor le este caracteristica:
a) culoarea
b) cifra octanica
c) cifra cetanica;

21. Motorinelor le este caracteristica:
a) culoarea
b) cifra octanica;
c) cifra cetanica;

22. Motoarele cu aprindere prin comprimare (MAC sau Diesel) utilizeaza drept carburant:
a) benzina
b) motorina
c) uleiul de motor

23. Motoarele cu aprindere prin scânteie (MAS sau motoare Otto) utilizeaza drept carburant:
a) benzina
b) motorina
c) uleiul de motor

24. Blocarea motorului datorita cresterii excesive a temperaturii se numeste:
a) gripare
b) detonatie
c) calare

25. Blocarea motorului datorita lipsei ungerii se numeste:
a) gripare
b) detonatie
c) calare

26. Mecanismul mobil al motorului este alcatuit din:
a) piston, bolt, biela, arbore cotit
b) supapa, bolt, arbore cu came
c) carburator, toba de esapament

27. Supapele motorului în patru timpi sunt actionate de:
a) arborele de distributie
b) axul cardanic
c) axul compresorului

28. Amreiajul are rolul:
a) de a cupla sau decupla progresiv motorul de restul transmisiei
b) de a asigura posibilitatea efectuarii virajelor
c) de a asigura o turatie constanta motorului

29. Defectarea frecventa a ambreiajului poate fi determinata de:
a) actionarea îndelungata a pedalei de ambreiaj, la opriri mai lungi, cu motorul pornit
b) rularea cu viteze ridicate
c) rularea frecventa cu levierul schimbatorului de viteze scos la punctul mort

30. Defectarea frecventa a ambreiajului poate fi determinata de:
a) patinarea acestuia la turatii ridicate ale motorului
b) rularea cu viteze reduse
c) rularea frecventa cu motorul oprit

31. Defectarea frecventa a ambreiajului poate fi determinata de:
a) porniri de pe loc cu sarcini mari, care necesita turarea motorului si patinarea îndelungata a ambreiajului
b) rularea pe autostrada;
c) utilizarea de carburanti necorespunzatori

32. Care dintre motivele enumerate mai jos poate determina actionarea greoaie a volanului?
a) presiune prea mare în rotile din fata;
b) presiune prea mica în rotile din fata;
c) presiune prea mare în rotile din spate

33. Care poate fi cauza uzurii premature a pneurilor rotilor din fata?
a) deplasarea cu viteze reduse
b) actionarea volanului pe loc
c) reglarea defectuoasa a sistemului de directie

34. Cum se procedeaza pentru repararea defectiunilor sistemului de directie?
a) se remediaza numai în ateliere autorizate
b) se apeleaza la o cunostinta care se pricepe la masini
c) acestea nu se repara, deoarece nu prezinta pericol

35. Jocul mare la volan poate fi determinat de :
a) uzura axului volanului
b) uzura pneurilor
c) uzura bieletelor de directie

36. Eliberarea incompleta a frânei de mâna determina:
a) economie de carburant
b) consum suplimentar de carburant
c) încalzirea butucilor rotilor pe care actioneaza frâna de mâna;


37. Efortul mare solicitat la actionarea pedalei de frâna poate avea drept cauze:
a) prezenta aerului în instalatie
b) griparea pistonaselor de frâna ai cilindrilor receptori
c) blocarea cablului frânei de mâna;

38. O cursa libera mare a pedalei de frâna poate fi determinata de :
a) joc prea mare între saboti si tambur
b) ruperea arcului de readucere a sabotilor
c) pierderea lichidului de frânare

39. O cursa libera mica a pedalei de frâna poate fi determinata de :
a) pierederea lichidului de frânare
b) ruperea arcului de readucere a sabotilor
c) joc prea mic între saboti si tambur

40. Frâna functioneaza eficient daca:
a) spatiul de frânare este cât mai mic
b) urma de frânare vizibila pe carosabil este scurta;
c) pedala are cursa mare

41. Durata de serviciu a pneurilor este influentata în principal de :
a) starea sistemului de frânare
b) temperatura
c) presiunea din pneuri

42. Presiunea din pneuri se masoara:
a) la rece, dupa o perioada de stationare
b) la cald, dupa rulare
c) cu vehiculul încarcat

43. Care este rolul cutiei de viteze?
a) permite alegerea unor rapoarte de transmitere convenabile între motor si roata, inclusiv scoaterea la punctul mort
b) asigura mersul înapoi fara a inversa sensul de rotatie al motorului
c) asigura transmiterea momentului motor de la motor la roti


44. Fumul negru emis de motoarele Diesel se datoreaza:
a) înfundarii tobei de esapament
b) culorii combustibilului
c) defectiunilor sistemului de injectie

45. Termostatul este parte componenta a instalatiei de:
a) racire
b) ungere
c) aer conditionat

46. Daca pe rotile aceleiasi osii eficienta frânei este diferita, atunci:
a) dupa frânare rotile ramân blocate
b) la frânare vehiculul poate derapa lateral
c) acest lucru nu afecteaza tinuta de drum

47. Blocarea rotii în timpul rularii poate fi cauzata de:
a) griparea rulmentilor rotii respective
b) uzurii garniturilor de frânare
c) ovalizarea tamburului

48. Care dintre caracteristicile enumerate mai jos pot fi caracteristice frânei?
a) promptitudine
b) fidelitate

c) declivitate

49. Observati ca la actionarea frânei aceasta trebuie apasata de mai multe ori pentru a fi eficace. Ce masuri luati?
a) circulati fara a tine cont de acest fenomen
b) reparati frâna la un atelier specializat
c) rugati un cunoscut care se pricepe sa o repare

50. Care poarte fi cauza faptului ca volanul trage într-o parte?
a) încarcatura dispusa asimetric
b) geometria rotilor directoare gresit reglata
c) presiunea prea mica din pneuri

51. Care poarte fi cauza faptului ca volanul trage într-o parte?
a) presiunea prea mare din pneurile rotilor din fata;
b) presiunea inegala din pneurile rotilor din fata
c) presiunea prea mica din pneurile rotilor din fata;

52. La utilizarea rotii de rezerva de tip subtire (de urgenta), se va circula cu o viteza maxima de:
a) 50 km/h
b) 60 km/h
c) 80 km/h

53. Roata de rezerva de dimensiuni normale se va utiliza:
a) doar la viteze reduse
b) doar în cazul permutarii rotilor
c) doar atât cât este strict necesar

54. Vibratia volanului poate fi cauzata de:
a) neechilibrarea rotilor din fata
b) presiunea prea mare din pneurile rotilor din fata
c) neechilibrarea volanului

55. Bateria de acumulatoare are rolul:
a) de a actiona pompa de apa
b) de a actiona sistemul de ungere
c) de a asigura curent electric consumatorilor, atunci când motorul este oprit

56. Termostatul are rolul:
a) de a asigura racirea uleiului motor
b) de a asigura racirea habitaclului
c) de a mentine constanta temperatura motorului

57. Termostatul permite:
a) deschiderea si închiderea circuitului aerului din motor
b) deschiderea si închiderea circuitului lichidului de racire, între motor si radiator
c) deschiderea si închiderea circuitului uleiului motor

58. Sistemul ABS (Antiblockiersystem) permite:
a) blocarea diferentialului
b) blocarea usilor
c) pastrarea controlului asupra directiei în timpul frânarii

59. Sistemul ABS:
a) previne blocarea totala a rotilor la frânare
b) asigura blocarea totala a rotilor la frânare
c) asigura controlul tractiunii

60. Ce asigura sistemul ESP (Electronic Stability Program)?
a) controlul asupra tractiunii
b) controlul asupra frânelor
c) controlul asupra diferentialului

61. Frâna de serviciu asigura
a) imobilizarea vehiculului atunci când acesta sta pe loc
b) reducerea vitezei sau oprirea vehiculului, sigur, rapid si eficace
c) frânare rotilor motoare

62. Inspectia tehnica periodica (ITP) se efectueaza:
a) la ARR (Autoritatea Rutiera Româna)
b) la RAR (Registrul Auto Român)
c) la statiile autorizate în acest sens

63. Inspectia tehnica periodica (ITP) se efectueaza:
a) dupa reparatii capitale
b) la intervalele prevazute de lege
c) lunar

64. Airbag-ul (perna de aer) are rolul:
a) de a asigura suspensia vehiculului
b) de a asigura protectia în caz de impact frontal sau lateral
c) de a sigura protectia în caz de impact din spate (telescopaj)

65. Tetierele au rolul:
a) de a asigura sprijin bratelor
b) de a asigura protectia în caz de impact frontal sau lateral
c) de a sigura protectia coloanei cervicale în caz de impact din spate (telescopaj)

66. Cifra octanica a benzinei utilizate la motoarele cu aprindere prin scânteie se alege în functie de:
a) raportul de transmitere
b) raportul final
c) raportul de compresie

67. Normele Euro 1,2,3,4 etc. reprezinta:
a) norme de consum
b) norme de poluare
c) norme de confort

68. Arderea incompleta a carburantului determina:
a) poluare suplimentara;
b) consum suplimentar
c) uzura suplimentara;


69. Ce fel de benzina se foloseste la motoarele dotate cu catalizator?
a) benzina aditivata;
b) benzina cu cifra octanica scazuta;
c) benzina fara plumb

70. Nivelul uleiului din baie se controleaza de regula cu:
a) manometrul de ulei
b) termometrul de ulei
c) joja

71. Când se considera ca nivelul uleiului din baie este corect?
a) când este peste gradatia MAX a jojei
b) când este sub gradatia MIN a jojei
c) când este între gradatia MIN si cea MAX a jojei

72. Care este nivelul corect al electrolitului din bateria de acumulatoare?
a) 1 mm peste nivelul placilor
b) 1 cm peste nivelul placilor
c) 10 cm peste nivelul placilor

73. La ce intervale se schimba uleiul de motor si filtrul de ulei?
a) anual
b) lunar
c) la intervalele recomandate de producatorul vehiculului

74. Expresia Tubeless de pe pneurile vehiculului desemneaza:
a) anvelope de iarna;
b) anvelope fara camera
c) anvelope de curse

75. Care poate fi cauza încalzirii accentuate a pneurilor?
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) supraîncarcarea vehiculului
c) presiunea prea mica


76. Uzura diferita a pneurilor de pe aceeasi punte poate avea drept cauza:
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) încarcarea asimetrica a vehiculului
c) defectiuni ale sistemului de frânare sau reglaj defectuos al directiei

77. Uzura pneurilor se accentueaza din cauza:
a) deplasarii cu frânari si accelerari bruste (stil agresiv de conducere)
b) deplasarii cu viteze constante (stil preventiv de conducere)
c) deplasarii pe drumuri cu piatra cubica;

78. Mentinerea piciorului pe pedala de ambreiaj dupa eliberarea acesteia provoaca uzura:
a) rulmentilor rotilor motrice
b) rulmentului de presiune
c) rulmentilor alternatorului

79. Din care parte a jantei se începe montarea anvelopei?
a) de lânga valva;
b) din partea opusa valvei
c) din oricare parte

80. La actionarea pedalei de frâna aceasta pulseaza ritmic. Care poate fi cauza?
a) uzura sabotilor de frâna
b) fierberea lichidului de frâna
c) ovalizarea tamburilor de frâna;

81. Cum veti frâna pe un drum alunecos, daca vehiculul nu dispune de ABS?
a) fin, cu mai multe eliberari ale pedalei de frâna
b) cu o singura apasare energica a pedalei de frâna;
c) cu mai multe apasari energice ale pedalei de frâna;

82. La actionarea pedalei de frâna a unei instalatii hidraulice, aceasta este elastica, întarindu-se doar dupa apasari repetate. Care este cauza?
a) cuplajul compresorului patineaza;
b) garniturile de frânare sunt murdare
c) existenta aerului în instalatie

83. Ce împiedica sistemul ABS?
a) patinarea rotilor sub sarcina
b) deraparea vehiculului în viraj
c) blocarea rotilor la frânare

84. Care poate fi cauza încalzirii tamburului de frâna al sistemelor de frânare hidraulice?
a) garnituri de frânare uzate
b) sabotii se afla prea departe de tambur
c) arcul de readucere a sabotilor de frânare este rupt

85. Care este cauza încalzirii excesive a anvelopelor?
a) presiunea prea mare din anvelopa;
b) presiunea prea mica din anvelopa;
c) rularea cu viteza excesiva;

86. Ce cauzeaza aparitia taieturilor pe suprafata de rulare a anvelopei, a crapaturilor în canalele profilului?
a) rularea cu viteza mare
b) rularea cu presiune mai mica decât cea prescrisa în anvelope
c) dezechilibrarea rotii

87. De pe care parte a jantei se începe demontarea anvelopei?
a) de lânga valva;
b) de pe partea opusa valvei
c) de pe oricare parte

88. Care poate fi cauza descarcarii acumulatorului electric?
a) folosirea frecventa a demarorului
b) reglajul defectuos al releului de încarcare

c) mersul cu viteze ridicate

89. În timp ce conduceti autoturismul sesizati ca volanul trage într-o parte. Care poate fi cauza?
a) presiune diferita în pneurile din fata;
b) reglajul defectuos al geometriei rotilor directoare

c) vânt lateral puternic

90. Uzura neuniforma, în pete a suprafetei de rulare a pneurilor este cauzata de:
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) presiunea din pneuri prea scazuta;
c) uzura amortizoarelor telescopice

91. Uzura uniforma a pneurilor pe mijlocul suprafetei de rulare este cauzata de:
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) presiunea din pneuri prea scazuta;
c) presiunea din pneuri prea ridicata

92. Uzura uniforma a pneurilor la marginile suprafetei de rulare este cauzata de:
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) presiunea din pneuri prea scazuta
c) presiunea din pneuri prea ridicata;

93. Consumul ridicat de combustibil si implicit conducerea neecologica sunt favorizate de:
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) folosirea permanenta a instalatiei de aer conditionat a vehiculului
c) rularea cu geamurile deschise


94. Cum se realizeaza aprinderea combustibilului la motoarele alimentate cu benzina?
a) cu bujii incandescente
b) cu bujii cu scânteie
c) prin compresiune

95. Cum se realizeaza aprinderea combustibilului la motoarele Diesel?
a) cu bujii incandescente
b) cu bujii cu scânteie
c) prin compresiune

96. Pe ce tip de anvelope se inscriptioneaza literele M+S?
a) pe anvelopele all-season (pentru toate anotimpurile)
b) pe anvelopele de iarna
c) pe anvelopele de vara

97. Ce tip de conducere favorizeaza conducerea ecologica?
a) conducerea cu viteze mari
b) conducerea cu viteza legala, fara accelerari intense
c) conducerea la turatii mari ale motorului

98. Folosirea instalatiei de aer conditionat a autovehiculului:
a) creste consumul de carburant
b) scade consumul de carburant
c) nu influenteaza consumul de carburant

99. Ce tip de benzina favorizeaza conducerea ecologica?
a) benzina aditivata cu tetraetil de plumb
b) benzina cu cifra octanica ridicata
c) benzina fara plumb

100. Ce tip de benzina se foloseste la autoturismele dotate cu catalizator?
a) benzina aditivata cu tetraetil de plumb
b) benzina cu cifra octanica scazuta;
c) benzina fara plumb

101. Un motor cu aprindere prin scânteie cu raport de compresie ridicat impune folosirea unei benzine:
a) cu cifra octanica ridicata;
b) cu cifra octanica scazuta
c) lipsite de aditivi

102. Ce reprezinta cifra octanica a benzinei?
a) gradul de puritate al combustibilului
b) un raport etalon dintre izooctan si heptan
c) cantitatea de izooctan din benzina

103. Catalizatorul autoturismului are rolul de a:
a) îmbunatati performantele dinamice ale vehiculului
b) reduce emisiile poluante
c) reduce consumul de ulei

104. Compresorul instalatiei de aer conditionat a autoturismului este actionat :
a) mecanic, de catre motorul autovehiculului
b) electric, de catre demaror sau alt motor electric
c) electric, de catre alternator

105. Instalatia de aer conditionat:
a) încalzeste aerul din habitaclu
b) raceste aerul din habitaclu
c) nu modifica temperatura din habitaclu

106. Cum sunt de regula rotile directoare ale autoturismelor cu tractiunea pe rotile din fata?
a) divergente sau paralele
b) convergente sau paralele
c) convergente

107. Cum sunt de regula rotile directoare ale autoturismelor cu tractiunea pe rotile din spate?
a) divergente
b) divergente sau paralele
c) convergente sau paralele

Nota:Raspunsurile corecte sunt cele ingrosate(bold).