miercuri, 12 septembrie 2012

Marcaje rutiere


Rol:organizeaza circulatia,avertizeaza si indruma participantii la trafic.
Clasificare:
A.LONGITUDINALE:
-separa sensul de circulatie
-separa benzile de circulatie
  -delimiteaza partea carosabila

B.TRANSVERSALE

-de oprire
-de cedare a trecerii
-de traversare pentru pietoni
-de traversare pentru biciclisti
C.DIVERSE
-de ghidare
-pentru spatii inguste
-pentru spatii interzise
-pentru statii autobuz,microbuz,parcare

D.MARCAJE LATERALE
-pe poduri,ziduri
-pe parapete
-pe stalpi
-pe borduri
Obs:marcajul continuu interzice trecerea peste el.
-marcajul discontinuu permite trecerea peste el,daca traficul o impune.



marți, 11 septembrie 2012

Semnalele conducatorului auto


SEMNALELE SONORE se folosesc:

1-de la cel putin 25 m fata de cel caruia i se adreseaza

2-ori de cate ori este nevoie pentru a evita un pericol imediat.

SEMNALELE LUMINOASE

A.Lumina de pozitie- se foloseste in Stationare pe drumul public atunci cand vizibilitatea este sub 50 metri
B.Lumina de intalnire si de drum-se foloseste in mers,in localitati si in afara lor,de seara pana dimineata,functie de gradul de iluminare a drumului public.
C.Semnalizarea galbena intermitenta-se foloseste pentru a semnaliza intentia de a schimba directia de mers,de a depasi,de a opri,de a pleca de pe loc.
D.Lumina de avarie -se foloseste in urmatoarele cazuri
1-la imobilizarea involuntara pe partea carosabila(masina a ramas in pana)
2-cand autovehicolul insusi se deplaseaza cu viteza redusa,din cauze obiective
3-la remorcare
4-in mod succesiv,la blocarea sensului de mers

Folosesc lumina de INTALNIRE(faza scurta) si pe timp de zi,urmatoarele categorii de vehicole:
1-Motocicletele si mopedele
2-Cele care transporta marfuri periculoase,grupuri organizate de persoane,cele care tracteaza alTe vehicole.
3-Conducatorii auto atunci cand circula pe drum Europea,drum Expres,Autostrada.

Autovehicole cu regim prioritar

Sunt cele care sunt in misiune sau se deplaseaza la interventii si au in functiune semnale luminoase si sonore(girofar si sirena).
Au urmatoarele facilitati
-sunt exceptate de la respectarea majoritatii regulilor de circulatie
-in intersectii au prioritate de trecere
-in cazul implicarii intr-un accident rutier,isi pot continua deplasarea cu conditia ca,dupa incheierea misiunii ,sa se prezinte la locul accidentului.

Cele cu girofar ROSU:Politia si Pompierii
Obligatii:la apropierea acestora oprim de indata pe partea dreapta.













Cele cu girofar ALBASTRU:
Ambulanta,Jandarmeria,MAN,MAI,DNA,Protectia Civila,SRI,SPP,Ministerul Justitiei.
Obligatii:reducem viteza si circulam cat mai pe partea dreapta.












Observatie:Autovehiculele cu girofar GALBEN(cele care transporta marfuri periculoase,fac interventii la drumul public) nu sunt prioritare.In aproperea acestora trebuie sa circulam cu atentie.

Trebuie sa OPRIM la semnalul urmatoarelor categorii de persoane:
1.Politistilor de frontiera
2.Agentilor de cale ferata(la calea ferata industriala)
3.Lucratorilor de la drumuri
4.Conducatorilor coloanelor militare
5.Patrulelor scolare
6.Semnalul nevazatorilor(bastonul alb intins orizontal).



Semnalele politistului rutier




Atentie oprire
Inseamna oprire pentru toate vehiculele indiferent de directia de mers a acestora precum si pentru pietonii care intentioneaza sa se angajeze in depasire.








Oprire

Bratele coborate pe langa corp inseamna tot oprire,urmand ca politistul sa dea urmatorul semnal.









Oprire
Semnifica oprire pentru toate vehiculele care circula din directia intersectata de brat(care vin din spatele politistului)










Oprire
Inseamna oprire pentru toate vehiculele care circula din fata si din spate.










Oprire
Semnifica oprire pentru toate vehiculele care circula din directia intersectata de brat(din fata politistului).
Pe timp de noapte,balansarea in plan vertical a bastonului reflectorizant inseamna tot Oprire.






Mariti viteza
Rotirea vioaie a bratului politistului semnifica grabirea traversarii pentru pietoni si sporirea vitezei pentru vehicule.








Reduceti viteza
Balansarea pe verticala a bratului politistului inseamna reducerea vitezei.












Oprire
Cand un politist care circula pe motocicleta ridica bratul vertical toti participantii la trafic sunt obligati sa opreasca.








Observatie:Semnalele politistului in intersectie(oprire,depasire,avansare)se respecta cu precadere,indiferent de semnalizarea rutiera aflata in acel moment in intersectie.

joi, 9 august 2012

Mijloace de Semnalizare Rutiera-Indicatoare

1.Indicatoare rutiere
Sunt amplasate de o parte si de alta a partii carosabile pe suporti verticali.
Clasificare:
A.Indicatoare de avertizare
B.Indicatoare de reglementare- de prioritate
                                          -de interzicere si restrictie
                                           -de obligativitate
C.Indicatoare de informare

Ele se constituie intr-un ansamblu omogen,standardizat,au diferite forme,pe fond alb reflectorizant pentru a putea fi observate si pe timp de noapte.Indicatoarele temporare au aceeasi forma si semnificatie ca si indicatoarele permanente dar au fondul galben.
la orice indicator trebuie sa stim urmatoarele:
-denumirea exacta
-zona lui de actiune
-obligatiile care ne revin

A.Indicatoare de avertizare
-Ne avertizeaza ca urmeaza un loc periculos,sunt amplasate inaintea acestuia la o distanta de 50 m in localitate si 200-250 m in afara localitatii.Obligatia conducatorului auto este de a reduce viteza!
Exemple











        

























































































Intentia prezentarii este sa va oferim cateva exemple ,celelalte indicatoare  pot fi consultate in anexa la codul rutier.

B.INDICATOARE DE PRIORITATE






























C.INDICATOARE DE INTERZICERE SAU RESTRICTIEInterzic sau restrictioneaza accesul anumitor categorii de vehicole pe portiunea de drum unde sunt instalate.






 D.INDICATOARE DE OBLIGATIVITATE
Creaza obligatii pentru anumite categorii de vehicole  sau indica directia obligatorie de urmat.Sunt rotunde,fond albastru iar in mijloc au o poza(pictograma) care arata categoria de vehicole la care se refera obligatia sau direcia abligatorie de urmat.



    E.INDICATOARE DE INFORMARE SI ORIENTARE    
                             
Am dat doar cateva exemple de indicatoare din fiecare categorie.La curs elevii vor primi toate informatiile cu privire la rolul acestora in traficul rutier.















   
  
                   




Curs de Legislatie Rutiera

Prezentul curs isi propune sa va ofere informatiile necesare si suficiente pentru a promova cu succes examenul teoretic la sala.Este structurat pe mai multe lectii,intr-o ordine logica,pentru a oferi cursantilor o imagine completa asupra regulilor de circulatie si comportamentului unui conducator auto in trafic.Cursul are la baza documentele legale in vigoare,adica OUG 195/2002,modificata si actualizata cu OUG69/26.08.2007 si Regulamentul de aplicare a codului rutier.

1.RETEAUA RUTIERA 
Drumul public-definitie:Orice cale de comunicare terestra,deschisa circulatiei publice,marcata si semnalizata corespunzator si administrata de catre o autoritate competenta.
Elementele drumului public




Clasificarea drumului public
A.Functie de gradul de modernizare:
-drum european(traverseaza cel putin o frontiera de stat)
-drum national(leaga intre ele orasele resedinta de judet)




-drum judetean(leaga intre ele localitatile dintr-un judet)




-drum comunal(leaga intre ele localitatile dintr-o comuna)


-drumul din localitate

B.Pozitionarea in plan vertical si orizontal



























AUTOSTRADA
Este un drum de viteza,special construit pentru autovehicule care prin constructie se pot deplasa cu cel putin 50km/h.

Caracteristici:
-cele doua sensuri de circulatie sunt separate vizibil(parapet,gard viu,zona interzisa) si nu se poate trece de pe un sens pe celalalt.
-nu se intersecteaza la nivel cu un alt drum sau cu o cale ferata.
-intrarile si iesirile se fac pe partea dreapta,in sensul de mers.
-nu deserveste proprietati alaturare.
Pe autostrada se interzice:
1-accesul pietonilor
2-invatatrea conducerii
3-mitinguri,demonstratii,caravane publicitare,cortegii funerare,competitii sportive
4-efectuarea de teste la autovehicole sau sasie in vederea omologarii.
5-oprirea,stationarea,circulatia pe banda de urgenta.
6-oprirea,stationarea,intoarcerea,mersul inapoi pe partea carosabila.
7-se interzice intrarea remorcat.In cazul imobilizarii involuntare,iesirea se face obligatoriu pe prrima iesire la dreapta.




























duminică, 18 martie 2012

Masuri de prim ajutor

Materialul de fata isi propune sa va dea raspunsurile la posibilele intrebari de prim ajutor,intrebari pe care le gasiti in orice chestionar de legislatie rutiera,atat la examenul cu Politia cat si la examenul de iesire din scoala.Modulul de prim ajutor poate fi consultat in timpul orelor de legislatie rutiera si se afla instalat pe fiecare calculator,impreuna cu celelalte module care asigura suportul teoretic pentru curs.
Succes !

1.Dezinfectia plagilor cauzate de accident se face cu iod , apa oxigenata sau alcool sanitar.
2.La tratamentul cu medicamente,trebuie sa ne asiguram ca administrarea lor nu afecteaza capacitatea de conducere a autovehicolului.
3.Bandajul de tifon aplicat pe o rana deschisa are proprietatea de a previne infectia ranii.
4.Substantele antiseptice se folosesc la dezinfectia ranii.
5.Hemoragiile la cap si trunchi se opresc cu ajutorul pansamentului compresiv iar cele la membre prin aplicarea garoului.
6.La hemoragiile arteriale,garoul se aplica deasupra ranii iar la cele venoase garoul se aplica sub rana.
7.Durata maxima a aplicarii garoului este de 2 ore,pentru a nu afecta tesuturile.
8.Pe biletul atasat garoului se trece ora si minutul aplicarii acestuia.
9.Gravitatea unei hemoragii se apreciaza dupa cantitatea (viteza)sangelui pierdut.
10.Cand victima unui accident rutier a pierdut mult sange,aceasta se aseaza culcata pe spate,cu planul picioarelor mai sus decat planul capului.
11.Cand intr-un accident rutier sunt mai multe victime,primul ajutor se acorda victimei care este cel mai grav ranita.
12.Inainte de a transporta o victima la spital,victima a unui accident rutier,avem in vedere sa-i asiguram functionarea functiilor respiratorii si circulatorii.
13.Pentru evitarea complicatiilor in cazul unei fracturi,aceasta trebuie imobilizata cu atele.
14.Atelele trebuie sa fie usoare,rigide si suficient de lungi pentru a cuprinde fractura si partile adiacente.
15..Un ranit cu rani la coloana,este recomandat sa nu fie miscat pana la sosirea Ambulantei.
16.Pana la transportul la spital,victima trebuie asezata intr-o pazitie care sa-i asigure o buna respiratie.
17.Transportul persoanelor cu hemoragii externe se face imediat dupa oprirea hemoragiei.
18.Pentru tratarea de urgenta a unor plagi ,se impune:curatarea,dezinfectarea,pansarea.
19.Persoanele ranite intr-un autovehicol sunt scoase prin ridicare.
20.Simptomul stopului cardiac este lipsa pulsului.
21.La persoanele accidentate,stopul respirator poate fi determinat de astuparea cailor respiratorii.
22.Caile respiratorii pot fi astupate datorita prezentei unor corpuri straine.
23.Victima aflata in stare de inconstienta in urma unui accident de circulatie,se aseaza pe spate cu capul inclinat intr-o parte.
24..Masajul cardiac la o persoana careia i s-au oprit bataile inimii se face prin apasarea ritmica a toracelui victimei,in zona inimii.
25.Cand gura victimei unui accident rutier ramane inclestata,respiratia se poate face prin narile victimei.
26.Verificarea daca victima unui accident are respiratia oprita sau respira foarte greu se face cu o oglinda tinuta deasupra buzelor victimei.
27.In cazul fracturilor de coloana vertebrala,victima va fi transportata imobilizata pe spate,fara a fi zdruncinata,pe o platforma orizontala rigida,mentinand in acelasi plan capul,gatul,trunchiul.
28.Victimele cu arsuri multiple se transporta de urgenta la spital.