miercuri, 19 mai 2010

Curs de Mecanica Auto

CURS DE MECANICA AUTO

Acest curs isi propune sa va familiarizeze cu partile componente ale unui autovehicol,pentru a va ajuta in a raspunde corect la intrebarile din acest capitol la examenul teoretic .

1.Obligatii pentru intretinerea starii tehnice a autovehicolului
Pentru a asigura siguranta rutiera,conducatorul auto
trebuie sa
verifice functionarea :
A.sistemului de directie
B.sistemului de franare
C.Rulare
D.Iluminare-semnalizare Pentru mentinerea in circulatie,trebuie efectuata Inspectia Tehnica Periodica,conform legii.
Inaintea plecarii la drum se verifica:
-functionarea stergatoarelor de parbriz(nivel lichid de parbriz)
-sistemul de iluminare-semnalizare
-presiunea in pneuri

MOTORUL

Creaza lucrul mecanic necesar deplasarii autovehiculului si este
sursa de energie pentru celelalte componente auxiliare:
sistemul de ungere, sistemul de racire, generatorul de curent (alternatorul)
care incarca acumulatorul (bateria) masinii si alimenteaza instalatia electrica a masinii, compresorul sistemului de aer conditionat si pompa de presiune a mecanismului servodirectiei. Motorul cu ardere interna transforma energiatermica care se obtine la arderea combustibilului in energie mecanica.
Exista doua tipuri de motoare cu ardere interna:


motoare cu aprindere prin scanteie MAS - foloseste drept combustibil benzina care se aprinde de la scanteia produsa de bujie.
motoare cu aprindere prin compresie MAC - foloseste drept combustibil motorina pulverizata care se autoaprinde prin compresie.

Partile componente ale motorului:
Mecanismul motor (mecanismul biela-manivela) are rolul de a transforma miscarea linia
ra (sus-jos) a pistonului in cilindru in miscare de rotatie continua a arborelui cotit. Pistonul este un element care se misca liniar intr-un cilindru umplut cu amestec carburant sub presiune
Mecanismul de distributie - ansamblu de piese care asigura umplere
a cilindrilor cu amestec carburant si aer si apoi evacuarea gazelor arse.In componenta ansamblului intra: arborele cu came, tacheti, tija impingatore, culbutori, supape si arcuri de supape.


Instalatia de alimentare cu combustibil
Asigura inchiderea-deschiderea supapelor de admisie si evacuare
pentru realizarea amestecului carburant si evacuarea noxelor.
La motoarele MAS se folosesc 2 sisteme
-cu injectie
- cu carburator
-Instalatia de racire - la temperaturi foarte mari uleiul folosit la ungere
-se arde si aici apare rolul sistemului de racire care preia o parte din -caldura dezvoltata prin arderea combustibilului. Lichidul de racire trebuie sa mentina temperatura motorului intre anumite limite independent de temperatura mediului ambiant .



Sistemul de racire
Are rolul de a mentine temperatura normala de functionare
a motorului ,adica 80-115 grade Celsius pentru motoarele cu benzina
si 80-90 grade pentru cele cu motorina.Sistemul de racire este format din:
-radiator
-pompa de apa
-ventilatorul
-termostatul
-vasul de expansiune
-tuburi de conexiune
Lichidul de racire:apa
distilata si antigel
Ca lichid de racire se utilizeaza antigelul - un amestec de apa distilata cu alcool si glicerina.

Circuitul de racire este format din: pompa de apa, care recircula lichidul din instalatie, radiatorul de racire cu ventilator, vasul de expansiune, care permite dilatarea lichidului. Prin rad
iator lichidul de racire cedeaza in mediul ambiant o parte din caldura preluata de la motor. Pompa de lichid care realizaeaza circulatia lichidului este actionata cu cureaua de distributie de arborele cu came. Ventilatorul asigura circulatia aerului prin radiator porneste in functie
de temperatura lichidului de racire. Termostatul are rolul de inchide sau de a deschide circ
uitul de racire. Cand motorul este rece, acesta inchide trecerea lichidului spre radiator. Vasul de expansiune preia volumul de lichid rezultat din dilatarea lichidului de racire. Este legat de radiator printr-un furtun.

Instalatia de aprindere (numai la MAS) are rolul de a furniza spre
sfarsitul cursei de compresie a carburantului o scanteie electrica capabila sa aprinda amestecul din camera de ardere. Este alimentata de baterie si este alcatuita dintr-o bobina de inductie,turatia si de a o distribui catre rotile autovehiculului.un ruptor-rotor, bujii si condensator. Condensatorul ajuta la evitarea aparitiei scanteilor intre contacte. Bujia este elementul care produce scanteia.
Se compune dintr-un corp metalic, o izolatie ceramica si doi electrozi.

TRANSMISIA AUTOVEHICULULUI

Este un ansamblu de organe care are rolul de a prelua miscarea de la motor, a modifica
Cuprinde: ambreiajul, cutia de viteze,
diferentialul si arborii planetari

Ambreiajul:
cupleaza sau decupleaza temporar motorul de cutia de viteze, implicit de restul
transmisiei.La ambreiajul mecanic forta de la pedala se transmite rulmentului de presiune prin intermediul un
or parghii. Cand pedala de ambreiaj este ridicata placa de presiune apasa discul de frictiune si miscarea se transmite de la motor catre cutia de viteze si invers. Cand se apasa pedela de ambreiaj furca impinge rulmentul de presiune, iar placa elibereaza discul de frictiune care pierde contactul cu motorul.



Cutia de viteze este un reductor de rotatie a motorului.

Aceasta modifica forta de tractiune sau viteza cu ajutorul unor roti dintate de diametre diferite. De raportul dintre numerele de dinti sau dintre diametre depinde variatia vitezei sau a puterii. Cu cat raportul de transmisie (diferenta intre diametre) este mai mare, cu atat viteza rotilor este mai mica, dar creste puterea autovehicululi (astfel raportul maxim este in treapta I de viteza). Prin montarea unui pinion suplimentar, montat pe un arbore separa,devine posibil mersul inapoi al vehiculului fara a inversa miscarea de rotatie motorului. Tot cutia de viteze, prin decuplarea rotilor de ax, face posibila imobilizarea autovehiculului in timp ce motorul functioneaza.

SUSPENSIA

Denivelarile drumurilor determina rotile sa efectueze miscari pe verticala, miscari care se transmit caroseriei.
Arcurile fac legatura elastica dintre caroserie si roti. Cand roata ajunge la un obstacol ea urmeaza profilul drumului, dar caroseria ramane la acelasi nivel, diferenta fiind preluata de arc. Amortizoarele inlatura oscilatiile caroseriei. Amortizorul hidraulic de la automobile transforma energia cinetica data de oscilatii in caldura prim frecarea masei lichidului din cilindrul
amortizorului.

MECANISMUL DE DIRECTIE
Ansamblu de parghii si piese care prin intermediul volanului permite directionarea autovehicolului,avand rolul de a permite conducerea usoara si rapida a acestuia in linie dreapta si viraje.
Factori care provoaca uzura directiei:
a.Viteza excesiva pe drum denivelat
b.Manevrarea volanului pe loc cu motorul oprit
c.Lipsa lubrifiantului in articulatii.
Consecintele uzurii directiei sunt:
a.Cursa in gol a volanului peste limita
b.Joc mare al rotilor directoare pe orizontala si verticala.
Remedii:verificare in unitati service abilitate.

SISTEMUL DE FRANARE
Este destinat pentru:
a.Reducerea vitezei de rulare,inclusiv oprirea
b.Imobilizarea vehicolului stationat pe drum orizontal,panta,rampa.
c,.mentinerea constanta a vitezei la coborarea pantelor lungi.
Calitatile sistemului de franare:
-eficacitate
-stabilitate
-confort
A.Frana de serviciu-reduce viteza autovehicolului pana la oprire si actioneaza pe toate rotile.
bFrana de ajutor(de mana)-asigura imobilizarea autovehicolului in stationare.
Sistemul ABS- impiedica blocarea rotilor in franare.

ROTILE AUTOVEHICOLULUI
Sunt organe de rulare si se compun din:
-butuc
-disc
-janta
-pneu
ROL:Asigura securitatea circulatiei,confortul si tinuta de drum a autovehicolului.

PNEURILE

Elementul de baza al pneului este anvelopa,care prin profilul benzii
de rulare asigura aderenta cu suprafata drumului.
Uzura pneului este influentata de :
-rulare
-starea abraziva a carosabilului
-imbatranirea cauciucului
-dezechilibrarea rotilor
-dezechilibrarea unghiului de directie
-accelerari-franari bruste
-supraincarcare
-repartizarea defectuoasa a incarcaturii
-viteza excesiva de rulare
-supraincalzirea anvelopei
Adancimea minima a profilului benzii de rulare este de:
-1 mm pentru autocamioane
-1.5 mm pentru autoturisme
-2 mm pentru autobuze

CIRCUITUL ELECTRIC
Electromotorul-produce energie electrica cu impuls de la motor
si are rolul de a incarca bateria si a alimenta consumatorii
autovehicolului.
Cauzele debitarii unui curent insuficient:
-griparea periilor pe suport
-depuneri,mizerie la inelele colectoare
-defectare regulator de tensiune
-defectarea diodei in circuitul de redresare
-slabirea(ruperea)curelei alternatorului
Bateria de acumulator-inmagazineaza energie pentru pornirea motorului. Electrolitul se completeaza cu apa distilata,nivelul acestuia este de 15 mm peste placutele de plumb.

SISTEMUL DE UNGERE

Ansamblu de piese care asigura ungerea motorului precum si
circulatia,filtrarea si racirea acestuia pentru a reduce frecarea dintre piston si cilindru datorita fortelor laterale care apar in timpul functionarii, pistonul trebuie lubrifiat. Prin formarea unei
pelicule continue de lubrifiant intre piesele aflate in miscare se micsoreaza frecarea si implicit uzura pieselor. De asemnea prin intermediul uleiului se elimina partial caldura rezultata in urma frecarii. Uleiul este absorbit din baia de ulei a motorului de pompa de ulei actionata de motor si trimis sub presiune in toate locurie in care apare frecarea. Caracteristici ale uleiului: vascozitatea, variatia vascozitatii cu temperatura,
punctul de congelare, spumare, volatilitate.

INSTALATIILE AUXILIARE ALE AUTOVEHICOLULUI

1.Lichidul de spalare a parbrizului , lunetei si farurilor-este format din apa in amestec cu alcool care se toarna in vasul pentru spalarea parbrizului.
2.Averizorul sonor-claxonul-pentru prevenirea posibilelor accidente.

Un comentariu:

In scopul imbunatatirii serviciilor nostre,puteti posta comentarii sau sa ne scrieti pe adresa de mail:starauto2005@gmail.com.Multumim.
Echipa StarAuto2005