miercuri, 8 februarie 2012

Chestionare mecanica


1.
Care poate fi motivul încalzirii excesive a motorului?
a) blocarea termostatului în pozitia închis
b) ruperea curelei de antrenare a ventilatorului sau pompei de apa;

c) blocarea termostatului în pozitia deschis


2. Care motiv determina consum marit de carburant?
a) dereglarea carburatiei sau a sistemului de injectie a carburantului
b) conducerea ecologica;
c) folosirea unui carburant ecologic

3. Uleiul din motor are rolul:
a) de a unge piesele în miscare ale acestuia, prin formarea unei pelicule de lubrifiant pe suprafata acestora
b) de a proteja motorul de rugina;
c) de a asigura montarea usoara a motorului

4. Uleiul de motor este caracterizat prin:
a) culoare
b) temperatura;
c) vâscozitate si onctuozitate

5. Emisia de fum albastru a autovehiculelor se datoreaza:
a) consumului exagerat de ulei, datorita uzurii motorului
b) amestecului carburant prea bogat
c) patrunderii carburantului în baia de ulei

6. Emisia de fum negru a autovehiculelor se datoreaza:
a) consumului exagerat de ulei, datorita uzurii motorului
b) amestecului carburant prea bogat
c) patrunderii carburantului în baia de ulei

7. Calamina depusa pe electrozii bujiilor indica:
a) consumului exagerat de ulei, datorita uzurii motorului
b) amestecului carburant prea bogat
c) patrunderii carburantului în baia de ulei

8. Cresterea nivelului uleiului din baia de ulei a motorului se datoreaza:
a) defectarii pompei de ulei
b) defectarii pompei de apa
c) patrunderii carburantului sau a lichidului de racire în baia de ulei

9. Când trebuie schimbat lichidul antigel?
a) în fiecare an
b) o data la trei ani
c) niciodata;

10. Ce se urmareste la lucrul cu solutia antigel?
a) evitarea diluarii acesteia cu apa;
b) evitarea agitarii acesteia, pentru ca poate exploda
c) evitarea contactului cu aceasta pentru ca este toxica;

11. Ce defectiune poate determina aprinderea lampii martor a nivelului încarcarii acumulatorului de pe tabloul de bord?
a) defectarea pompei de ulei
b) defectarea pompei de apa;
c) ruperea curelei de actionare a alternatorului

12. Blocarea termostatului în pozitia deschis conduce la:
a) fierberea lichidului de racire
b) pierderea lichidului de racire
c) consum marit de combustibil, deoarece motorul nu atinge temperatura normala de functionare

13. Care este temperatura de regim normala a lichidului de racire?
a) 60-70 grade Celsius
b) 90-95 grade Celsius
c) 110-120 grade Celsius

14. Defectiunea cea mai frecventa a sistemului de racire cu lichid este:
a) ruperea ventilatorului
b) ruperea sau tensionarea necorespunzatoare a curelei de actionare a ventilatorului sau pompei de apa
c) defectarea radiatorului

15. Ventilatorul instalatiei de racire cu lichid poate fi actionat:
a) mecanic, prin curea, de catre motor
b) electric, prin termocontact si motor electric

c) hidraulic

16. Sistemul de ungere poate fi întretinut prin:
a) schimbarea periodica a uleiului
b) verificarea si completarea nivelului uleiului

c) spalarea radiatorului

17. Bateria de acumulatoare este descarcata daca:
a) la aprinderea farurilor, lumina acestora slabeste progresiv
b) la actionarea claxonului, acesta emite un sunet slab sau nu functioneaza

c) este mai usoara ca de obicei

18. Carui fenomen se datoreaza functionarea în continuare a motorului dupa întreruperea contactului?
a) autoaprinderii
b) calarii
c) griparii

19. Autoaprinderea, în cazul motoarelor care functioneaza cu benzina, se poate datora:
a) reglarii gresite a aprinderii
b) utilizarii unui carburant cu cifra octanica inferioara celei recomandate

c) utilizarii unui carburant cu cifra octanica superioara celei recomandate

20. Benzinelor le este caracteristica:
a) culoarea
b) cifra octanica
c) cifra cetanica;

21. Motorinelor le este caracteristica:
a) culoarea
b) cifra octanica;
c) cifra cetanica;

22. Motoarele cu aprindere prin comprimare (MAC sau Diesel) utilizeaza drept carburant:
a) benzina
b) motorina
c) uleiul de motor

23. Motoarele cu aprindere prin scânteie (MAS sau motoare Otto) utilizeaza drept carburant:
a) benzina
b) motorina
c) uleiul de motor

24. Blocarea motorului datorita cresterii excesive a temperaturii se numeste:
a) gripare
b) detonatie
c) calare

25. Blocarea motorului datorita lipsei ungerii se numeste:
a) gripare
b) detonatie
c) calare

26. Mecanismul mobil al motorului este alcatuit din:
a) piston, bolt, biela, arbore cotit
b) supapa, bolt, arbore cu came
c) carburator, toba de esapament

27. Supapele motorului în patru timpi sunt actionate de:
a) arborele de distributie
b) axul cardanic
c) axul compresorului

28. Amreiajul are rolul:
a) de a cupla sau decupla progresiv motorul de restul transmisiei
b) de a asigura posibilitatea efectuarii virajelor
c) de a asigura o turatie constanta motorului

29. Defectarea frecventa a ambreiajului poate fi determinata de:
a) actionarea îndelungata a pedalei de ambreiaj, la opriri mai lungi, cu motorul pornit
b) rularea cu viteze ridicate
c) rularea frecventa cu levierul schimbatorului de viteze scos la punctul mort

30. Defectarea frecventa a ambreiajului poate fi determinata de:
a) patinarea acestuia la turatii ridicate ale motorului
b) rularea cu viteze reduse
c) rularea frecventa cu motorul oprit

31. Defectarea frecventa a ambreiajului poate fi determinata de:
a) porniri de pe loc cu sarcini mari, care necesita turarea motorului si patinarea îndelungata a ambreiajului
b) rularea pe autostrada;
c) utilizarea de carburanti necorespunzatori

32. Care dintre motivele enumerate mai jos poate determina actionarea greoaie a volanului?
a) presiune prea mare în rotile din fata;
b) presiune prea mica în rotile din fata;
c) presiune prea mare în rotile din spate

33. Care poate fi cauza uzurii premature a pneurilor rotilor din fata?
a) deplasarea cu viteze reduse
b) actionarea volanului pe loc
c) reglarea defectuoasa a sistemului de directie

34. Cum se procedeaza pentru repararea defectiunilor sistemului de directie?
a) se remediaza numai în ateliere autorizate
b) se apeleaza la o cunostinta care se pricepe la masini
c) acestea nu se repara, deoarece nu prezinta pericol

35. Jocul mare la volan poate fi determinat de :
a) uzura axului volanului
b) uzura pneurilor
c) uzura bieletelor de directie

36. Eliberarea incompleta a frânei de mâna determina:
a) economie de carburant
b) consum suplimentar de carburant
c) încalzirea butucilor rotilor pe care actioneaza frâna de mâna;


37. Efortul mare solicitat la actionarea pedalei de frâna poate avea drept cauze:
a) prezenta aerului în instalatie
b) griparea pistonaselor de frâna ai cilindrilor receptori
c) blocarea cablului frânei de mâna;

38. O cursa libera mare a pedalei de frâna poate fi determinata de :
a) joc prea mare între saboti si tambur
b) ruperea arcului de readucere a sabotilor
c) pierderea lichidului de frânare

39. O cursa libera mica a pedalei de frâna poate fi determinata de :
a) pierederea lichidului de frânare
b) ruperea arcului de readucere a sabotilor
c) joc prea mic între saboti si tambur

40. Frâna functioneaza eficient daca:
a) spatiul de frânare este cât mai mic
b) urma de frânare vizibila pe carosabil este scurta;
c) pedala are cursa mare

41. Durata de serviciu a pneurilor este influentata în principal de :
a) starea sistemului de frânare
b) temperatura
c) presiunea din pneuri

42. Presiunea din pneuri se masoara:
a) la rece, dupa o perioada de stationare
b) la cald, dupa rulare
c) cu vehiculul încarcat

43. Care este rolul cutiei de viteze?
a) permite alegerea unor rapoarte de transmitere convenabile între motor si roata, inclusiv scoaterea la punctul mort
b) asigura mersul înapoi fara a inversa sensul de rotatie al motorului
c) asigura transmiterea momentului motor de la motor la roti


44. Fumul negru emis de motoarele Diesel se datoreaza:
a) înfundarii tobei de esapament
b) culorii combustibilului
c) defectiunilor sistemului de injectie

45. Termostatul este parte componenta a instalatiei de:
a) racire
b) ungere
c) aer conditionat

46. Daca pe rotile aceleiasi osii eficienta frânei este diferita, atunci:
a) dupa frânare rotile ramân blocate
b) la frânare vehiculul poate derapa lateral
c) acest lucru nu afecteaza tinuta de drum

47. Blocarea rotii în timpul rularii poate fi cauzata de:
a) griparea rulmentilor rotii respective
b) uzurii garniturilor de frânare
c) ovalizarea tamburului

48. Care dintre caracteristicile enumerate mai jos pot fi caracteristice frânei?
a) promptitudine
b) fidelitate

c) declivitate

49. Observati ca la actionarea frânei aceasta trebuie apasata de mai multe ori pentru a fi eficace. Ce masuri luati?
a) circulati fara a tine cont de acest fenomen
b) reparati frâna la un atelier specializat
c) rugati un cunoscut care se pricepe sa o repare

50. Care poarte fi cauza faptului ca volanul trage într-o parte?
a) încarcatura dispusa asimetric
b) geometria rotilor directoare gresit reglata
c) presiunea prea mica din pneuri

51. Care poarte fi cauza faptului ca volanul trage într-o parte?
a) presiunea prea mare din pneurile rotilor din fata;
b) presiunea inegala din pneurile rotilor din fata
c) presiunea prea mica din pneurile rotilor din fata;

52. La utilizarea rotii de rezerva de tip subtire (de urgenta), se va circula cu o viteza maxima de:
a) 50 km/h
b) 60 km/h
c) 80 km/h

53. Roata de rezerva de dimensiuni normale se va utiliza:
a) doar la viteze reduse
b) doar în cazul permutarii rotilor
c) doar atât cât este strict necesar

54. Vibratia volanului poate fi cauzata de:
a) neechilibrarea rotilor din fata
b) presiunea prea mare din pneurile rotilor din fata
c) neechilibrarea volanului

55. Bateria de acumulatoare are rolul:
a) de a actiona pompa de apa
b) de a actiona sistemul de ungere
c) de a asigura curent electric consumatorilor, atunci când motorul este oprit

56. Termostatul are rolul:
a) de a asigura racirea uleiului motor
b) de a asigura racirea habitaclului
c) de a mentine constanta temperatura motorului

57. Termostatul permite:
a) deschiderea si închiderea circuitului aerului din motor
b) deschiderea si închiderea circuitului lichidului de racire, între motor si radiator
c) deschiderea si închiderea circuitului uleiului motor

58. Sistemul ABS (Antiblockiersystem) permite:
a) blocarea diferentialului
b) blocarea usilor
c) pastrarea controlului asupra directiei în timpul frânarii

59. Sistemul ABS:
a) previne blocarea totala a rotilor la frânare
b) asigura blocarea totala a rotilor la frânare
c) asigura controlul tractiunii

60. Ce asigura sistemul ESP (Electronic Stability Program)?
a) controlul asupra tractiunii
b) controlul asupra frânelor
c) controlul asupra diferentialului

61. Frâna de serviciu asigura
a) imobilizarea vehiculului atunci când acesta sta pe loc
b) reducerea vitezei sau oprirea vehiculului, sigur, rapid si eficace
c) frânare rotilor motoare

62. Inspectia tehnica periodica (ITP) se efectueaza:
a) la ARR (Autoritatea Rutiera Româna)
b) la RAR (Registrul Auto Român)
c) la statiile autorizate în acest sens

63. Inspectia tehnica periodica (ITP) se efectueaza:
a) dupa reparatii capitale
b) la intervalele prevazute de lege
c) lunar

64. Airbag-ul (perna de aer) are rolul:
a) de a asigura suspensia vehiculului
b) de a asigura protectia în caz de impact frontal sau lateral
c) de a sigura protectia în caz de impact din spate (telescopaj)

65. Tetierele au rolul:
a) de a asigura sprijin bratelor
b) de a asigura protectia în caz de impact frontal sau lateral
c) de a sigura protectia coloanei cervicale în caz de impact din spate (telescopaj)

66. Cifra octanica a benzinei utilizate la motoarele cu aprindere prin scânteie se alege în functie de:
a) raportul de transmitere
b) raportul final
c) raportul de compresie

67. Normele Euro 1,2,3,4 etc. reprezinta:
a) norme de consum
b) norme de poluare
c) norme de confort

68. Arderea incompleta a carburantului determina:
a) poluare suplimentara;
b) consum suplimentar
c) uzura suplimentara;


69. Ce fel de benzina se foloseste la motoarele dotate cu catalizator?
a) benzina aditivata;
b) benzina cu cifra octanica scazuta;
c) benzina fara plumb

70. Nivelul uleiului din baie se controleaza de regula cu:
a) manometrul de ulei
b) termometrul de ulei
c) joja

71. Când se considera ca nivelul uleiului din baie este corect?
a) când este peste gradatia MAX a jojei
b) când este sub gradatia MIN a jojei
c) când este între gradatia MIN si cea MAX a jojei

72. Care este nivelul corect al electrolitului din bateria de acumulatoare?
a) 1 mm peste nivelul placilor
b) 1 cm peste nivelul placilor
c) 10 cm peste nivelul placilor

73. La ce intervale se schimba uleiul de motor si filtrul de ulei?
a) anual
b) lunar
c) la intervalele recomandate de producatorul vehiculului

74. Expresia Tubeless de pe pneurile vehiculului desemneaza:
a) anvelope de iarna;
b) anvelope fara camera
c) anvelope de curse

75. Care poate fi cauza încalzirii accentuate a pneurilor?
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) supraîncarcarea vehiculului
c) presiunea prea mica


76. Uzura diferita a pneurilor de pe aceeasi punte poate avea drept cauza:
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) încarcarea asimetrica a vehiculului
c) defectiuni ale sistemului de frânare sau reglaj defectuos al directiei

77. Uzura pneurilor se accentueaza din cauza:
a) deplasarii cu frânari si accelerari bruste (stil agresiv de conducere)
b) deplasarii cu viteze constante (stil preventiv de conducere)
c) deplasarii pe drumuri cu piatra cubica;

78. Mentinerea piciorului pe pedala de ambreiaj dupa eliberarea acesteia provoaca uzura:
a) rulmentilor rotilor motrice
b) rulmentului de presiune
c) rulmentilor alternatorului

79. Din care parte a jantei se începe montarea anvelopei?
a) de lânga valva;
b) din partea opusa valvei
c) din oricare parte

80. La actionarea pedalei de frâna aceasta pulseaza ritmic. Care poate fi cauza?
a) uzura sabotilor de frâna
b) fierberea lichidului de frâna
c) ovalizarea tamburilor de frâna;

81. Cum veti frâna pe un drum alunecos, daca vehiculul nu dispune de ABS?
a) fin, cu mai multe eliberari ale pedalei de frâna
b) cu o singura apasare energica a pedalei de frâna;
c) cu mai multe apasari energice ale pedalei de frâna;

82. La actionarea pedalei de frâna a unei instalatii hidraulice, aceasta este elastica, întarindu-se doar dupa apasari repetate. Care este cauza?
a) cuplajul compresorului patineaza;
b) garniturile de frânare sunt murdare
c) existenta aerului în instalatie

83. Ce împiedica sistemul ABS?
a) patinarea rotilor sub sarcina
b) deraparea vehiculului în viraj
c) blocarea rotilor la frânare

84. Care poate fi cauza încalzirii tamburului de frâna al sistemelor de frânare hidraulice?
a) garnituri de frânare uzate
b) sabotii se afla prea departe de tambur
c) arcul de readucere a sabotilor de frânare este rupt

85. Care este cauza încalzirii excesive a anvelopelor?
a) presiunea prea mare din anvelopa;
b) presiunea prea mica din anvelopa;
c) rularea cu viteza excesiva;

86. Ce cauzeaza aparitia taieturilor pe suprafata de rulare a anvelopei, a crapaturilor în canalele profilului?
a) rularea cu viteza mare
b) rularea cu presiune mai mica decât cea prescrisa în anvelope
c) dezechilibrarea rotii

87. De pe care parte a jantei se începe demontarea anvelopei?
a) de lânga valva;
b) de pe partea opusa valvei
c) de pe oricare parte

88. Care poate fi cauza descarcarii acumulatorului electric?
a) folosirea frecventa a demarorului
b) reglajul defectuos al releului de încarcare

c) mersul cu viteze ridicate

89. În timp ce conduceti autoturismul sesizati ca volanul trage într-o parte. Care poate fi cauza?
a) presiune diferita în pneurile din fata;
b) reglajul defectuos al geometriei rotilor directoare

c) vânt lateral puternic

90. Uzura neuniforma, în pete a suprafetei de rulare a pneurilor este cauzata de:
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) presiunea din pneuri prea scazuta;
c) uzura amortizoarelor telescopice

91. Uzura uniforma a pneurilor pe mijlocul suprafetei de rulare este cauzata de:
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) presiunea din pneuri prea scazuta;
c) presiunea din pneuri prea ridicata

92. Uzura uniforma a pneurilor la marginile suprafetei de rulare este cauzata de:
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) presiunea din pneuri prea scazuta
c) presiunea din pneuri prea ridicata;

93. Consumul ridicat de combustibil si implicit conducerea neecologica sunt favorizate de:
a) deplasarea cu viteze ridicate
b) folosirea permanenta a instalatiei de aer conditionat a vehiculului
c) rularea cu geamurile deschise


94. Cum se realizeaza aprinderea combustibilului la motoarele alimentate cu benzina?
a) cu bujii incandescente
b) cu bujii cu scânteie
c) prin compresiune

95. Cum se realizeaza aprinderea combustibilului la motoarele Diesel?
a) cu bujii incandescente
b) cu bujii cu scânteie
c) prin compresiune

96. Pe ce tip de anvelope se inscriptioneaza literele M+S?
a) pe anvelopele all-season (pentru toate anotimpurile)
b) pe anvelopele de iarna
c) pe anvelopele de vara

97. Ce tip de conducere favorizeaza conducerea ecologica?
a) conducerea cu viteze mari
b) conducerea cu viteza legala, fara accelerari intense
c) conducerea la turatii mari ale motorului

98. Folosirea instalatiei de aer conditionat a autovehiculului:
a) creste consumul de carburant
b) scade consumul de carburant
c) nu influenteaza consumul de carburant

99. Ce tip de benzina favorizeaza conducerea ecologica?
a) benzina aditivata cu tetraetil de plumb
b) benzina cu cifra octanica ridicata
c) benzina fara plumb

100. Ce tip de benzina se foloseste la autoturismele dotate cu catalizator?
a) benzina aditivata cu tetraetil de plumb
b) benzina cu cifra octanica scazuta;
c) benzina fara plumb

101. Un motor cu aprindere prin scânteie cu raport de compresie ridicat impune folosirea unei benzine:
a) cu cifra octanica ridicata;
b) cu cifra octanica scazuta
c) lipsite de aditivi

102. Ce reprezinta cifra octanica a benzinei?
a) gradul de puritate al combustibilului
b) un raport etalon dintre izooctan si heptan
c) cantitatea de izooctan din benzina

103. Catalizatorul autoturismului are rolul de a:
a) îmbunatati performantele dinamice ale vehiculului
b) reduce emisiile poluante
c) reduce consumul de ulei

104. Compresorul instalatiei de aer conditionat a autoturismului este actionat :
a) mecanic, de catre motorul autovehiculului
b) electric, de catre demaror sau alt motor electric
c) electric, de catre alternator

105. Instalatia de aer conditionat:
a) încalzeste aerul din habitaclu
b) raceste aerul din habitaclu
c) nu modifica temperatura din habitaclu

106. Cum sunt de regula rotile directoare ale autoturismelor cu tractiunea pe rotile din fata?
a) divergente sau paralele
b) convergente sau paralele
c) convergente

107. Cum sunt de regula rotile directoare ale autoturismelor cu tractiunea pe rotile din spate?
a) divergente
b) divergente sau paralele
c) convergente sau paralele

Nota:Raspunsurile corecte sunt cele ingrosate(bold).


joi, 20 mai 2010

Conduita Preventiva

Conduita preventiva reprezinta in esenta manifestarea vointei oricarui participant la traficul rutier de a nu ajunge la savarsirea unui accident,conjugata cu respectarea stricta a tuturor normelor circulatiei rutiere.
Conducerea preventiva defineste comportamentul corect,fara greseala al conducatorilor de vehicole care urmaresc sa evite orice eveniment rutier in trafic.
Daca conducerea preventiva se limiteaza numai la comportamentul conducatorului auto, conduita preventiva isi extinde aria de cuprindere la toate categoriile de participanti la trafic,de la conducatori de vehicole si autovehicole,pana la pietoni.
Conduita preventiva presupune formarea unei atitudini bazate pe conceptul de prevenire a evenimentelor rutiere .A preveni accidentul inseamna sa intuiesti din timp situatiile ce pot genera ori favoriza accidentul si in raport cu toate acestea,sa se adopte un comportament care sa permita participarea in siguranta la trafic.Prevenirea in traficul rutier reprezinta suma tuturor masurilor si normelor de conduita ,de comportament luate de catre conducatorul auto,pieton etc., in scopul de a nu savarsi accidente.

Elementele conduitei preventive
1.Cunostinte teoretice si practice
2.Vigilenta.
3.Prevederea
4.Judecata-decizia
5.Indemanarea necesara pentru a pune in practica decizia.

1.Cunostintele teoretioce si practice
Dobandirea acestor cunostinte incepe odata cu cursurile de legislatie rutiera predate la orele de curs.A cunoaste si a aplica in practica regulile de circulatie este o chestiune fireasca s-ar putea spune,dar de fapt nu este chiar asa,ele se mai uita pe pacurs.
Cei mai multi conducatori auto retin mai bine normele de circulatie cand se confrunta direct cu ele in trafic,dar pe masura trecerii timpului acestea se “topesc” in memorie,acestia ajungant intr-un final sa conduca “dupa ureche”.
De aici concluzionam ca trebuie mentinut contactul permanent cu factorul teoretic al actelor normative care reglementeaza circulatia rutiera .Doar astfel putem sa reducem aria accidentelor si implicit numarul celor care se situeaza in afara legii.

2.Vigilenta
Reprezinta capacitatea conducatorului auto de a fi in permanenta atent,de a se concentra asupra a tot ce se intampla in timpul conducerii ,de a fi pregatit sa accioneze prompt pentru evitarea oricarui accident,obstacol,pentru redresarea vehicolului din derapaj sau franare in caz de pericol.Aceasta capacitate trebuie sa-l determine sa “vada” nu numai infata ,ci si in lateral si in spate pentru a nu fi surprins de o situatie aparuta in mod neasteptat.Vigilenta solicita toate simturile conducatorului auto si intreg sistemul nervos al acestuia.Diminuarea vigilentei este cauzata de factori ca:mancatul in timpul conducerii,folosirea radioului sau CD-ului,aprinderea tigarii in timpul mersului,intoarcerea capului spre pasagerii din masina,balansarea diverselor obiecte atarnate pe parbriz.
3.Prevederea
Reprezinta capacitatea conducatorului auto de a anticipa ,de a sesiza din timp situatile de trafic,precum si modul posibil de desfasurare a acestora,pentru a stabili care din ele pot afecta siguranta circulatiei autovehicolului propriu.In acest context trebuie sa:reducem viteza la trecerea pe langa un grup de copii,claxonarea in scop de atentionare a biciclistilor si carutasilor,folosirea luminilor de intalnire pe timp de noapte in mediul urban.
4.Judecata-decizia
Judecata este un proces care se petrece intr-un timp foarte scurt iar deciziile luate trebuie sa fie rapide si juste.Astfel,conducatorului auto i se cere in orice moment sa fie capabil sa aleaga dintre multiplele alternative ivite pe neasteptate pe cea mai potrivita,care il poate ajuta sa evite situatiile neplacute.Acest proces nu este simplu si nici usor si este foarte greu de dat solutii tip,retete universal valabile.Hotaratoare sunt experienta in conducere,capacitata de analiza rapida a situatiei de trafic,puterea de intuitie,de “sangele rece” de care da dovada si luarea celor mai corecte decizii.
5.Indemanarea
Reprezinta capacitatea de a efectua corect intreaga gama de manevre impuse de traficul rutier in scopul de a evita sau a minimiza consecintele unui eventual eveniment rutier.
Abilitatea in executarea acestor manevre se obtine in urma unui indelungat antrenament,care trebuie sa aiba ca finalitate formarea unor puternice reflexe care sa se transforme la randul lor in miscari automate pe parcursul conducerii in cele mai diverse situatii.

miercuri, 19 mai 2010

Curs de Mecanica Auto

CURS DE MECANICA AUTO

Acest curs isi propune sa va familiarizeze cu partile componente ale unui autovehicol,pentru a va ajuta in a raspunde corect la intrebarile din acest capitol la examenul teoretic .

1.Obligatii pentru intretinerea starii tehnice a autovehicolului
Pentru a asigura siguranta rutiera,conducatorul auto
trebuie sa
verifice functionarea :
A.sistemului de directie
B.sistemului de franare
C.Rulare
D.Iluminare-semnalizare Pentru mentinerea in circulatie,trebuie efectuata Inspectia Tehnica Periodica,conform legii.
Inaintea plecarii la drum se verifica:
-functionarea stergatoarelor de parbriz(nivel lichid de parbriz)
-sistemul de iluminare-semnalizare
-presiunea in pneuri

MOTORUL

Creaza lucrul mecanic necesar deplasarii autovehiculului si este
sursa de energie pentru celelalte componente auxiliare:
sistemul de ungere, sistemul de racire, generatorul de curent (alternatorul)
care incarca acumulatorul (bateria) masinii si alimenteaza instalatia electrica a masinii, compresorul sistemului de aer conditionat si pompa de presiune a mecanismului servodirectiei. Motorul cu ardere interna transforma energiatermica care se obtine la arderea combustibilului in energie mecanica.
Exista doua tipuri de motoare cu ardere interna:


motoare cu aprindere prin scanteie MAS - foloseste drept combustibil benzina care se aprinde de la scanteia produsa de bujie.
motoare cu aprindere prin compresie MAC - foloseste drept combustibil motorina pulverizata care se autoaprinde prin compresie.

Partile componente ale motorului:
Mecanismul motor (mecanismul biela-manivela) are rolul de a transforma miscarea linia
ra (sus-jos) a pistonului in cilindru in miscare de rotatie continua a arborelui cotit. Pistonul este un element care se misca liniar intr-un cilindru umplut cu amestec carburant sub presiune
Mecanismul de distributie - ansamblu de piese care asigura umplere
a cilindrilor cu amestec carburant si aer si apoi evacuarea gazelor arse.In componenta ansamblului intra: arborele cu came, tacheti, tija impingatore, culbutori, supape si arcuri de supape.


Instalatia de alimentare cu combustibil
Asigura inchiderea-deschiderea supapelor de admisie si evacuare
pentru realizarea amestecului carburant si evacuarea noxelor.
La motoarele MAS se folosesc 2 sisteme
-cu injectie
- cu carburator
-Instalatia de racire - la temperaturi foarte mari uleiul folosit la ungere
-se arde si aici apare rolul sistemului de racire care preia o parte din -caldura dezvoltata prin arderea combustibilului. Lichidul de racire trebuie sa mentina temperatura motorului intre anumite limite independent de temperatura mediului ambiant .



Sistemul de racire
Are rolul de a mentine temperatura normala de functionare
a motorului ,adica 80-115 grade Celsius pentru motoarele cu benzina
si 80-90 grade pentru cele cu motorina.Sistemul de racire este format din:
-radiator
-pompa de apa
-ventilatorul
-termostatul
-vasul de expansiune
-tuburi de conexiune
Lichidul de racire:apa
distilata si antigel
Ca lichid de racire se utilizeaza antigelul - un amestec de apa distilata cu alcool si glicerina.

Circuitul de racire este format din: pompa de apa, care recircula lichidul din instalatie, radiatorul de racire cu ventilator, vasul de expansiune, care permite dilatarea lichidului. Prin rad
iator lichidul de racire cedeaza in mediul ambiant o parte din caldura preluata de la motor. Pompa de lichid care realizaeaza circulatia lichidului este actionata cu cureaua de distributie de arborele cu came. Ventilatorul asigura circulatia aerului prin radiator porneste in functie
de temperatura lichidului de racire. Termostatul are rolul de inchide sau de a deschide circ
uitul de racire. Cand motorul este rece, acesta inchide trecerea lichidului spre radiator. Vasul de expansiune preia volumul de lichid rezultat din dilatarea lichidului de racire. Este legat de radiator printr-un furtun.

Instalatia de aprindere (numai la MAS) are rolul de a furniza spre
sfarsitul cursei de compresie a carburantului o scanteie electrica capabila sa aprinda amestecul din camera de ardere. Este alimentata de baterie si este alcatuita dintr-o bobina de inductie,turatia si de a o distribui catre rotile autovehiculului.un ruptor-rotor, bujii si condensator. Condensatorul ajuta la evitarea aparitiei scanteilor intre contacte. Bujia este elementul care produce scanteia.
Se compune dintr-un corp metalic, o izolatie ceramica si doi electrozi.

TRANSMISIA AUTOVEHICULULUI

Este un ansamblu de organe care are rolul de a prelua miscarea de la motor, a modifica
Cuprinde: ambreiajul, cutia de viteze,
diferentialul si arborii planetari

Ambreiajul:
cupleaza sau decupleaza temporar motorul de cutia de viteze, implicit de restul
transmisiei.La ambreiajul mecanic forta de la pedala se transmite rulmentului de presiune prin intermediul un
or parghii. Cand pedala de ambreiaj este ridicata placa de presiune apasa discul de frictiune si miscarea se transmite de la motor catre cutia de viteze si invers. Cand se apasa pedela de ambreiaj furca impinge rulmentul de presiune, iar placa elibereaza discul de frictiune care pierde contactul cu motorul.



Cutia de viteze este un reductor de rotatie a motorului.

Aceasta modifica forta de tractiune sau viteza cu ajutorul unor roti dintate de diametre diferite. De raportul dintre numerele de dinti sau dintre diametre depinde variatia vitezei sau a puterii. Cu cat raportul de transmisie (diferenta intre diametre) este mai mare, cu atat viteza rotilor este mai mica, dar creste puterea autovehicululi (astfel raportul maxim este in treapta I de viteza). Prin montarea unui pinion suplimentar, montat pe un arbore separa,devine posibil mersul inapoi al vehiculului fara a inversa miscarea de rotatie motorului. Tot cutia de viteze, prin decuplarea rotilor de ax, face posibila imobilizarea autovehiculului in timp ce motorul functioneaza.

SUSPENSIA

Denivelarile drumurilor determina rotile sa efectueze miscari pe verticala, miscari care se transmit caroseriei.
Arcurile fac legatura elastica dintre caroserie si roti. Cand roata ajunge la un obstacol ea urmeaza profilul drumului, dar caroseria ramane la acelasi nivel, diferenta fiind preluata de arc. Amortizoarele inlatura oscilatiile caroseriei. Amortizorul hidraulic de la automobile transforma energia cinetica data de oscilatii in caldura prim frecarea masei lichidului din cilindrul
amortizorului.

MECANISMUL DE DIRECTIE
Ansamblu de parghii si piese care prin intermediul volanului permite directionarea autovehicolului,avand rolul de a permite conducerea usoara si rapida a acestuia in linie dreapta si viraje.
Factori care provoaca uzura directiei:
a.Viteza excesiva pe drum denivelat
b.Manevrarea volanului pe loc cu motorul oprit
c.Lipsa lubrifiantului in articulatii.
Consecintele uzurii directiei sunt:
a.Cursa in gol a volanului peste limita
b.Joc mare al rotilor directoare pe orizontala si verticala.
Remedii:verificare in unitati service abilitate.

SISTEMUL DE FRANARE
Este destinat pentru:
a.Reducerea vitezei de rulare,inclusiv oprirea
b.Imobilizarea vehicolului stationat pe drum orizontal,panta,rampa.
c,.mentinerea constanta a vitezei la coborarea pantelor lungi.
Calitatile sistemului de franare:
-eficacitate
-stabilitate
-confort
A.Frana de serviciu-reduce viteza autovehicolului pana la oprire si actioneaza pe toate rotile.
bFrana de ajutor(de mana)-asigura imobilizarea autovehicolului in stationare.
Sistemul ABS- impiedica blocarea rotilor in franare.

ROTILE AUTOVEHICOLULUI
Sunt organe de rulare si se compun din:
-butuc
-disc
-janta
-pneu
ROL:Asigura securitatea circulatiei,confortul si tinuta de drum a autovehicolului.

PNEURILE

Elementul de baza al pneului este anvelopa,care prin profilul benzii
de rulare asigura aderenta cu suprafata drumului.
Uzura pneului este influentata de :
-rulare
-starea abraziva a carosabilului
-imbatranirea cauciucului
-dezechilibrarea rotilor
-dezechilibrarea unghiului de directie
-accelerari-franari bruste
-supraincarcare
-repartizarea defectuoasa a incarcaturii
-viteza excesiva de rulare
-supraincalzirea anvelopei
Adancimea minima a profilului benzii de rulare este de:
-1 mm pentru autocamioane
-1.5 mm pentru autoturisme
-2 mm pentru autobuze

CIRCUITUL ELECTRIC
Electromotorul-produce energie electrica cu impuls de la motor
si are rolul de a incarca bateria si a alimenta consumatorii
autovehicolului.
Cauzele debitarii unui curent insuficient:
-griparea periilor pe suport
-depuneri,mizerie la inelele colectoare
-defectare regulator de tensiune
-defectarea diodei in circuitul de redresare
-slabirea(ruperea)curelei alternatorului
Bateria de acumulator-inmagazineaza energie pentru pornirea motorului. Electrolitul se completeaza cu apa distilata,nivelul acestuia este de 15 mm peste placutele de plumb.

SISTEMUL DE UNGERE

Ansamblu de piese care asigura ungerea motorului precum si
circulatia,filtrarea si racirea acestuia pentru a reduce frecarea dintre piston si cilindru datorita fortelor laterale care apar in timpul functionarii, pistonul trebuie lubrifiat. Prin formarea unei
pelicule continue de lubrifiant intre piesele aflate in miscare se micsoreaza frecarea si implicit uzura pieselor. De asemnea prin intermediul uleiului se elimina partial caldura rezultata in urma frecarii. Uleiul este absorbit din baia de ulei a motorului de pompa de ulei actionata de motor si trimis sub presiune in toate locurie in care apare frecarea. Caracteristici ale uleiului: vascozitatea, variatia vascozitatii cu temperatura,
punctul de congelare, spumare, volatilitate.

INSTALATIILE AUXILIARE ALE AUTOVEHICOLULUI

1.Lichidul de spalare a parbrizului , lunetei si farurilor-este format din apa in amestec cu alcool care se toarna in vasul pentru spalarea parbrizului.
2.Averizorul sonor-claxonul-pentru prevenirea posibilelor accidente.

miercuri, 12 mai 2010

Tips and Tricks

Cum să conduci în trafic aglomerat?
Blocajul în trafic este o experienţă neplăcută pentru toţi conducătorii auto.
Fie conduci zilnic, fie conduci ocazional cel mai important lucru pe care trebuie să-l faci în această situaţie este să fii atent la circulaţie şi să te conformezi situaţiei create.
Ce avem de facut?Iata cateva sugestii în acest sens:
Pas 1:
Rămâi calm şi acceptă situaţia! Să te înfurii nu te ajută deloc şi nici nu osă facă rândul din faţa ta să dispară.
Pas 2:
Să fii respectuos cu ceilalţi conducători. Probabil toată lumea este înârziată şi nervoasă precum eşti şi tu.
Să nu fii agresiv, să nu încerci să te strecori printre maşini, să accelerezi după care să frânezi brusc. Nu are sens
Pas 3:
Să nu-ţi distragi atenţia de la trafic uitându-te în jur.
Dacă se întâmplă vreun accident sau ciocnire, coloana de maşini va putea înainta şi mai lent.
Nu îngreuna situaţia!
Pas 4:
Să fii prudent la schimbarea de bandă!
Semnalizează după care aşteaptă să prinzi loc liber în banda respectivă.
Aşteaptă maşinile care circulă mai lent şi cu viteza continuă.
Nu încerca să te muţi pe banda respectivă şi să frânezi brusc dacă totuşi nu te-au lăsat...
Dacă produci vreun accident, acesta va enerva oamenii şi mai mult... Aşteaptă-ţi rândul!
Pas 5:
Fii atent la motociclişti şi la cei care circulă cu bicicleta printre benzi.
Fie este legal sau nu ceea ce fac, evită producerea vreunui accident!
Pas 6:
Condusul în trafic este prea stresant pentru tine?
Dacă este posibil, încearcă o altă rută, chiar dacă este mai lungă decât ruta aglomerată.
Dacă este posibil, planifică-ţi altă perioadă ca să poţi circula când nu este aşa de aglomerat.
Sfaturi şi avertismente:
Când vrei să intri pe banda alăturată, pe care maşinile se mişcă în
coloană, caută o maşină mai mare(ex. camion).
Acestea nu pot accelera aşa de brusc ca autoturismele şi s-ar putea să fie mai uşor pentru tine să faci schimbarea de bandă.
Nu încerca să intri în faţa unui camion sau masină grea care ar trebui să
oprească (ex: când se apropie de semafor sau când coloana se opreşte)
Acestea au nevoie de o distanţă mai mare ca să încetinească sau să oprească.Intră în faţa unui vehicul „mare” numai când traficul, coloana este în mişcare.

Cum să conduci pe timp de ceaţă?

Conducerea în ceaţă este periculoasă – mult mai periculoasă decât cred oamenii.
Minimalizează posibilitatea de a avea un accident prin conştientizarea riscurilor şi învăţarea conducerii în condiţii de ceaţă!
Accesorii de care ai nevoie:
· Atenţie
· Becuri far
· Faruri ceaţă
Pas 1:
Redu viteza!Cele mai multe accidente fatale produse în condiţii de ceaţă se întâmplă din cauza vitezei mari şi a imposibilităţii de a opri la timp.
Pas 2:
Aprinde farurile ca ceilalţi să te poate vedea!Nu aprinde faza lungă care este direcţionată mai sus şi nu prea te ajută reflectând lumina spre tine.
Pas 3:
Dacă trebuie să te opreşti, dacă este posibil, să ieşi complet de pe partea
carosabilă a drumului.Stinge luminile de întâlnire şi aprinde luminile de
avarie, astfel ceilalţi participanţi în trafic vor şti că eşti acolo, dar şi faptul
că nu conduci pe drum
Pas 4:
Gândeşte-te ce văd ceilalţi participanţi în trafic urmărindu-te.Conducerea
inconsecventă(accelerări şi frânări în mod repetat de ex.) poate să enerveze conducătorii în trafic conducând la depăşiri, care la rândul lor potconduce la accidente grave în asemenea condiţii.
Pas 5:
Foloseşte ştergătorul, instalaţia de dezaburire, dacă îţi trebuie, important este să ai ferestrele curate oferind vizibilitatea necesară
Pas 6:
Fii atent şi la vitezometru. Ceaţa produce lumină difuză şi reduce contrastul dintre obiecte. Studiile au arătat că oamenii conduc mai rapid, proporţional cu timpul petrecut conducând în condiţii de ceaţă.Nu fi prins în această capcană!
Pas 7:
Închide radioul, ventilatorul sau alte aparate existente în maşină care
produc zgomot.Ascultă maşinile care se apropie înainte de a se întoarce, de a schimba direcţia.
Pas 8:
Aminteşte-te: (şi) ceilalţi conducători au distanţa de vizibilitate redusă şi
ceaţa face ca drumul să fie umed. Semnalizează din timp şi pe cât posibil
să nu frânezi brusc!
Sfaturi şi avertismente
-una dintre mişcările inteligente pe timp de ceaţă deasă este să tragi pe marginea drumului şi să aştepţi până când ceaţa se ridică.
-mergi cu foarte mare atenţie.

Cum să conduci în siguranţă pe ploaie?

Ploaia abundentă poate să reducă foarte mult distanţa de vizibilitate
respectiv poate să creeze condiţii de drumuri alunecoase şi foarte
periculoase
Nu uita, a conduce în siguranţă începe înainte de frânare!
Lucruri de care ai nevoie:
· Ştergător de parbriz
· Lichid de spălare parbriz
· Cârpă pentru ştergerea parbrizului
· Lumini de avarie

Pas 1:
Înainte de a porni asigură-te că ai vizibilitate bună verificând şi curăţând parbrizul atât din interior cât şi din exterior.
Pas 2:
Verifică farurile şi luminile semnalizatoare. Asigură-te că motorul ştergătorului de parbriz este funcţional, spălătorul de parbriz nu este gol şi lamelele din cauciuc nu sunt uzate sau rupte.
Pas 3:
Pe timp de ploaie aprinde farurile împreună cu pornirea ştergătorului de parbriz
Pas 4:
În condiţii dificile condu mai încet decât dictează limitările de viteză
Pas 5:
Păstrează o distanţă mai mare faţă de maşina de dinaintea ta decât în condiţii normale pentru compensarea distanţei mărite de frânare.
Pas 6:
Opreşte-te când plouă abundent, când nu poţi să vezi clar autovehiculele din trafic sau drumul dinaintea ta.
Popasurile, restaurantele, magazinele sunt locurile cele mai bune unde ai putea să petreci timpul până când trece ploaia.

Cum să conduci noaptea?

Pas 1:
Începe cu împrejurimi familiare.Dacă nu ştii unde te afli şi eşti începător în conducerea pe timp de noapte, căutarea indicatoarelor rutiere poate mări
şi mai mult discomfortul.Începe exersarea conducerii pe timp de noapte
prin a parcurge câteva trasee prin împrejurime în fiecare noapte până când te simţi comfortabil.
Exersează la apus de soare când încă mai este puţină lumină.Când decizi să te aventurezi afară din zona ta „familiară”, ar fi bine să conduci când
mai este semi-intuneric afară.Fă un scurt traseu care se va sfârşi prin a ajunge aproape de casă până se întunecă.Conducerea la apus de soare
până la întuneric te ajută să te conformezi treptat astfel încât nici nu vei observa întunecarea.
Pas 2:
Fă călătorii frecvente pe timp de noapte ca să-ţi devină comfortabile.Prin
exersarea frecventă condusul va fi mai sigur şi vei fi mai stăpân pe
situaţiile apărute.Adu un prieten cu tine în cazul în care devii obosit sau
îngrijorat şi să ştii tot timpul unde mergi.Zicala veche „repetarea este
mama înţelepciunii” este adevărată când înveţi să conduci în orice situaţie
ce crează discomfort.
Sfaturi şi avertismente
Adu pe cineva cu tine în timpul exersării pentru a uşura anxietatea.Întotdeauna planifică-ţi înainte traseul pentru a nu te rătăci în timpul exersării.Aventurează-te pe străzile laterale şi rutele alternative numai când poţi conduce confortabil şi eşti pregătit pentru orice situaţie
posibilă.
Niciodată să nu conduci singur dacă te simţi nesigur sau dacă te temi că s-ar
putea întâmpla ceva.
Succes!






joi, 6 mai 2010

Conducerea Ecologica

Conducerea ecologică este asamblul măsurilor comportamentale , de
control sau verificare a vehiculului, prin care se realizează economie de
energie(carburant) şi protejarea mediului.

De aceea, orice măsură luată pentru a scădea consumul de
combustibil (anvelope umflate corect, scăderea rezistenţei la înaintare,
oprirea motorului la staţionări lungi, etc.) se înscrie în orbita conducerii
ecologice.

Orice folosire a unui sistem auxiliar acţionat de motor (aer
condiţionat, dispozitive servo, generatorul de curent) va avea drept efect
creşterea consumului de carburant.

Autovehiculele sunt construite din multe materiale care, odată
ajunse în stadiul de deşeu, pot polua grav mediul, fie prin toxicitatea lor
(lichid de frână, antigel), fie prin perioada lungă de descompunere
(anvelope, mase plastice).

Prelungirea duratei lor de serviciu este componentă a conducerii
ecologice ( de ex. permutarea anvelopelor la 10 mii de km ).
Acest capitol de conducere ecologica a fost introdus recent in programul de pregatire teoretica si isi propune sa constientizeze conducatorii auto asupra unui comportament in trafic care sa reduca emisiile de noxe si sa protejeze mediul inconjurator.
Intrebarile sunt relativ usoare si intuitive iar daca intelegem ca protejarea mediului este o mare responsabilitate ,atunci nu veti avea probleme la chestionarele de acest tip.
Am postat un set de chestionare din acest capitol care speram sa va ajute sa va descurcati la examen.


Intrebari conducere ecologica

1. În ce fel vă sporiţi confortul termic în habitaclul autovehiculului , dacă conduceţi întrun oraş cu un trafic intens, pentru a proteja mediul ?
a) pornesc aerul condiţionat;
b) deschid geamurile laterale;
c) pornesc aerul condiţionat şi las şi un geam intredeschis.

2. În ce fel vă sporiţi confortul termic în habitaclul autovehiculului, dacă conduceţi pe
un drum public situat în afara localitaţilor, pentru a proteja mediul ?
a) pornesc aerul condiţionat;
b) deschid un geam lateral;
c) deschid două geamuri laterale, de pe aceeaşi parte a autovehiculului, pentru ca aerul să
circule
3. Comportamentul ecologic în conducerea autovehiculului presupune:
a) planificarea traseului pentru a economisi timp şi carburant;
b) evitarea zonelor cu circulaţie densă , cu lucrări pe carosabil sau teren accidentat;
c) deplasarea cu viteză si accelerări bruşte, pentru a scurta timpul deplasării .
4. Efectul folosirii instalaţiei de aer condiţionat este:
a) scăderea puternică a gradului de confort;
b) reducerea consumului de combustibil;
c) creşterea consumului de combustibil.
5. Utilizarea pe autostradă a limitatorului de viteza pentru autovehicule dotate cu acest
sistem are ca efect :
a) creşterea consumului de carburant;
b) reducerea consumului de carburant;
c) nu are nici un efect în ceea ce priveşte consumul de carburant.
6. Pentru a conduce ecologic este necesar :
a) să verifici o dată pe lună, la rece presiunea în anvelope;
b) să înlocuieşti pneurile la fiecare 1000 km;
c) să schimbi pneurile , între ele după parcurgerea a cca. 10.000 km;
7. Ce se înţelege prin conducere ecologică ?
a) folosirea permanentă a combustibilului biodegradabil;
b) ansamblul măsurilor comportamentale, de control sau verificare a vehiculului , prin care se realizează economie de energie şi protejarea mediului;
c) deplasări urbane cu bicicleta, role, pe jos sau alte mijloace care nu poluează atmosfera.
8. Cum trebuie să conduci, astfel încât să reduci poluarea ?
a) porneşti motorul fără a folosi acceleraţia şi demarezi imediat
b) porneşti motorul, apăsând acceleraţia la un sfert din cursă, apoi încălzeşti motorul pentru ca
în timpul deplasării consumul să fie redus;
c) porneşti motorul cu acceleraţia la podea, apoi porneşti de pe loc demarând agresiv, în
timpul deplasării folosind accelerări rapide, pentru ca motorul să se încălzească rapid.
9. În sensul conducerii ecologice a autovehiculului se recomandă:
a) să evitaţi transportul obiectelor inutile în portbagaj sau habitaclu;
b) să nu ai montat în permanenţă pe autovehicul, portbagajul suplimentar;
c) să utilizezi spoilere şi faruri suplimentare.
10. Pentru a conduce ecologic se recomandă:
a) utilizarea climatizării numai în cazul traseelor scurte;
b) utilizarea climatizării numai când este absolut necesar
c) utilizarea climatizării numai pe timp de noapte.
11. Consumul de carburant se măreşte dacă:
a) foloseşti orice aparat electric conectat la generatorul autovehiculului (alternator);
b) lichidul de răcire nu conţine antigel
c) autovehiculul nu este dotat cu servo-direcţie.
12. În care situaţii creşte consumul de carburant ?
a) atunci când motorul nu atinge temperatura de funcţionare;
b) atunci când fumul de la eşapament este de culoare neagră;
c) atunci când motorul funcţionează cu întreruperi.
13. Când se recomandă oprirea motorului pentru reducerea consumului de
combustibil ?
a) în cazul unei opriri lungi la trecerea la nivel cu calea ferată;
b) la culoarea roşie a unui semafor care de regulă durează foarte mult;
c) la semnalul de oprire al poliţistului rutier.
14. Cum trebuie să procedezi pentru a conduce ecologic un autovehicul ?
a) să reduci viteza, folosind frâna de motor;
b) să scoţi levierul schimbătorului de viteză pe punctul mort, când frânezi
c) să acţionezi frâna de serviciu simultan cu cea de ajutor pentru a opri mai repede.
15. Pentru a conduce ecologic un autovehicul, se recomandă:
a) folosirea motorului la ralanti, în cazul staţionării voluntare.
b) oprirea motorului la coborârea unei pante, pentru a economisi carburant;
c) menţinerea unei viteze constante, de preferinţă medie.
16. Conduita ecologică în conducerea unui autovehicul înseamnă :
a) să nu poluezi fonic mediul înconjurător, folosind instalaţia de sonorizare la maxim;
b) să anticipezi situaţiile din trafic, astfel încât să nu frânezi brusc şi să nu accelerezi agresiv;
c) să întreţii permanent autovehiculul curat
17. Cauzele care determină poluarea mediului sunt:
a) arderea incompletă şi defectuasă a combustibilului;
b) rularea cu viteză redusă ;
c) defectarea filtrului de carburant..
18. Cum este indicat să demarezi, astfel încât să reduci consumul de carburant?
a) să schimbi succesiv treptele de viteză, astfel încât să ajungi cât mai curând în treapta de viteză optimă, pentru viteza de deplasare pe acel sector de drum;
b) foloseşti o treaptă de viteză superioară, la o turaţie medie sau medie-inferioară;
c) foloseşti trepte de viteză inferioare, la turaţii ale motorului medii-superioare sau superioare,
pentru a obţine putere maximă.
19. Transportul bagajelor pe portbagajul de pe pavilionul autovehicului are ca efect:
a) scăderea puternică a gradului de confort;
b) reducerea consumului de combustibil;
c)creşterea consumului de combustibil.

Nota:raspunsurile corecte sunt cele ingrosate(bold).

In realizarea acestui material am folosit si informatii de pe http://www.circulatiarutiera.ro .

joi, 29 aprilie 2010

Intrebari frecvente -FAQ

1.Cand ma duc la examen?

R-Te poti prezenta la examen dupa perioada de scolarizare.
Dosarul trebuie sa fie complet,instructorul tau te va ajuta sa atasezi toate documentele.
Cu acest dosar trebuie sa va prezentati la serviciul examinari auto-DRPCIV Focsani ,str Cuza Voda 62 (langa Elena Doamna).
Program:luni –vineri 8-12
Dupa verificarae dosarului vei fi programat la traseu si vei sustine proba teoretica la calculator.

2.Cat costa sa fac scoala?
R-Legea prevede un numar minim de ore de pregatire practica de 30 ore.
Specialistii sustin ca exista o varsta optima pentru a dobandi deprinderile necesare conducerii automobilului:18-20ani.Pentru pachetul standard,pretul pregatirii teoretice si practice este de 900 lei.Daca acest pachet nu va fi suficient,veti putea opta pentru pregatire suplimentara,platita separat

3.Cat dureaza scoala de soferi?
R-Durata minima de pregatire este de 5 saptamani.In aceasta perioada puteti face pregatirea teoretica si apoi,dupa examenul de iesire din scoala,puteti incepe pregatirea practica.

4.Cat este valabila scoala?
R-Scoala este valabila un an de la data absolvirii cursurilor.Perioada de scolarizare este trecuta pe verso-ul fisei de scolarizare.

5.Ce trebuie sa fac ca sa iau examenul ?
R-Noi va recomandam sa incepeti cu invatarea normelor rutiere si apoi cu rezolvarea chestionarelor,pe capitole in ordinea in care au fost ele predate la cursurile de legislatie.
Multi fac gresala de a “invata”chestionare !Nimic mai gresit.Nu faceti altceva decat sa memorati pe de rost anumite formulari,situatii de trafic, dar in acest mod nu veti intelege codul rutier.
Incearca sa asociezi intrebarea cu situatii concrete din trafic.
Concentreaza-te.Daca nu esti atent poti gresi la intrebari banale.
Acorda mare atentie cazurilor in care se interzic anumite manevre-nu le incurca!Vezi care este legatura dintre diferite manevre si retine cazurile in care se interzice fiecare dintre ele.
Da mare atentie cazurilor in care viteza trebuie redusa in limitele legale si celelalte cazuri in care este obligatorie reducerea vitezei,dar acest lucru este lasat de legiuitor la aprecierea conducatorului auto.
Nu face confuzie intre contraventii si infractiuni,intre cazurile de suspendare a dreptului de a conduce si cazurile de anulare a permisului de conducere.
Invata semnificatia corecta a fiecarui mijloc de semnalizare rutiera.

6.Ce trebuie sa invat?

R-Documentele care reglementeaza circulatia pe drumurile publice sunt OUG 195/2002

actualizata cu legea 69/2007 si Regulamentul de aplicare a codului rutier.

7.Cum ma inscriu la cursurile scolii de soferi AutoGegea SRL?
R-Poti veni cu buletinul la sediul scolii-Focsani Str.M.Kogalniceanu 19A-vis a-vis de BRD sau te poti inscrie on line la adresa de mail:starauto2005@gmail.com

8.De la ce varsta pot incepe scoala?

R-Pentru categoriile A si B,poti incepe cursurile scolii de soferi cu cel mult trei luni inainte de a implini varsta de 18 ani.


9.La cat timp pot da un nou examen daca am “picat”?
R-Daca ai picat fie la proba teoretica fie la cea practica,mai poti incerca dupa ce au trecut 15 zile,cu plata taxelor de examinare aferente.Dupa al treilea examen,taxa este de 72 lei la cat.A si B.

10.Pot amana examenul practic(traseul)?
R-Daca esti programat la traseu si,din diferite motive,nu poti sa dai examenul practic la data la care ai fost programat,poti cere amanarea acestuia.Poti ruga instructorul tau sa comunice examinatorului acest lucru sau o poti face personal.

11.Taxa de examinare
Se plateste la Primarie sau direct la scoala.
Cuantumul este:
cat A -5 lei
cat B -5 lei.

12.Trebuie sa vin la toate orele de teorie?
R-Noi credem ca participarea la cursurile teoretice este esentiala.
Cursul este interactiv,prezentat ca un slide show in programul Microsoft Power Point,cu trimiteri la situatii din trafic si exemple la fiecare capitol.Multi candidati considera pregaterea teoretica usoara ,neglijand prezenta la cursuri si incercand sa parcurga materia in ultimele doua- trei zile inainte de examen.Rezultatele arata ca mai mult de jumatate dintre candidati sunt respinsi in fiecare zi la examenul teoretic.Noi credem ca nu doriti sa aveti o asemenea experienta neplacuta!

marți, 20 aprilie 2010

AutoGegea SRL Focsani

Scoala de Soferi AutoGegea SRL functioneaza in Focsani,str.M Kogalniceanu nr 19A si isi propune sa asigure instruirea teoretica si practica pentru cei care doresc sa obtina permis de conducere categoria B.

Echipa manageriala este formata din:
1.Gabriel Valentin Gegea- administrator si instructor auto
2.Minoiu Iulian- instructor auto
3.Neculai Tutuianu-profesor de legislatie rutiera si instructor auto
4.Violeta Gaitanaru-secretar

Noi credem ca statutul de conducator auto presupune o mare responsabilitate atat din partea noastra cat si din partea celor care aspira la acest statut.De aceea,pe parcursul pregatirii teoretice si practice noi ne propunem ca,pe langa cunostintele teoretice si practice necesare,fiecare dintre cursantii nostri sa-si formeze si o atitudine responsabila in trafic si un comportament care sa-i faca sa fie apreciati de colegi si de ceilalti participanti la trafic.
Noi insistam pe ideea ca o conduita preventiva in trafic,in scopul de a anticipa un potential eveniment si de a-l evita,este cea mai mare provocare a momentului si acest mesaj dorim sa-l transmitem tuturor aspirantilor la permisul de conducere.
Suntem convinsi ca toti cei care vor intelege acest lucru vor gasi in echipa nostra un partener serios de drum.

Ne puteti contacta la urmatoarele numere de telefon:
Gabriel Gegea : 0767920043 :0723814158
Secretariat : 0730106234 : 0768470270:0751678174

mail:starauto2005@gmail.com